Conducted in
terms:
2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0232
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Seriousness of the Czech literature: towards post/modernist novel 2517-s1LS3Z-PLCSPP
This course has not yet been described...
|
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Łącznie 3 punkty ECTS = ok. 90 godz.
Godziny kontaktowe: obecność na zajęciach 30 godz. + konsultacje: 5 godz.
Praca własna studenta: przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (lektury obowiązkowe, zdobywanie informacji we własnym zakresie na podstawie lektur dodatkowych i Internetu, przygotowanie prezentacji): 45 godz.
Przygotowanie do zaliczenia końcowego zajęć: 10 godz.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student ma podstawową wiedzę o literaturze czeskiego obszaru kulturowego obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów (K_W04). Student ma także podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa (K_W05) oraz ma podstawową wiedzę o powiązaniach filologii (w tym wypadku czeskiej i słowiańskiej) z pokrewnymi naukami humanistycznymi, tj. m.in. z naukami politycznymi i historycznymi, historią sztuki, kulturoznawstwem czy antropologią kultury (K_W06), a także ma wiedzę o podstawowej terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii, w tym wypadku – subdyscyplinie literaturoznawczej (K_W07). Cały ten kompleks zagadnień jest o tyle istotny, iż pozwala badać i poznawać studentom literaturę w sposób naukowy, przez wykorzystanie różnych narzędzi, metod, itd. wypracowanych przez poszczególne szkoły badawcze, jak i pojedynczych badaczy, pochodzących z Czech, obszaru Słowiańszczyzny, jak i przekraczając te ograniczenia terytorialno-kulturowe. Student posiada podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój bałkańskiego obszaru kulturowego ziem czeskich w różnych ich wariantach historycznych (K_W08), a także ma podstawową wiedzę o szeroko pojętej kulturze tego obszaru językowego (np., media, teatr, film) (K_W09). Zajęcia mają ponadto wyrobić w studentach komparatystyczne i kulturoznawcze spojrzenie na omawiane kwestie, oraz dostrzeganie połączeń między myślą społeczno-polityczną, naukami społecznymi i humanistyką, dyskursem prasowym i politycznym, oraz – światem sztuki, w tym zwłaszcza literatury i filmu.
Learning outcomes - skills
(in Polish) W związku z tym, że część ćwiczeniowa zajęć w dużej mierze opiera się na pracy własnej studenta, który musi przygotowywać się do zajęć, czytać lektury zadane, a także – co nie bez znaczenia – przygotować zarówno prezentację – wystąpienie ustne (referat), musi posiadać określone umiejętności. Zatem student: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów (K_U01); potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku czeskim (K_U02), a zatem także potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku rodzimym i czeskim (K_U05). W trakcie zajęć ćwiczeniowych, student potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07). Student posiada zatem umiejętność tworzenia prac pisemnych i/lub ustnych w języku polskim i/lub w czeskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (K_U14, K_U15). By to zrobić, student musi umieć przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację (K_U17), a także – by praca posiadała naukowy charakter – student posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków (K_U16).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ziem czeskich, ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K05), a także systematycznie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania tegoż dziedzictwa (K_K06), np. poprzez zdobywanie wiedzy i jej propagowanie. Dzięki kompetencjom językowym student jest przygotowany do sprawnego poruszania się w obrębie kultury czeskiej (K_K08). W tym sensie student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K01). Zaś ze względu na zajęcia ćwiczeniowe, w których praca odbywa się niekiedy w grupach, student potrafi pracować w zespole przyjmując różne role (K_K02). Efektem ma być niezbędna we współczesnym świecie kompetencja swobodnego poruszania się wśród problemów wielokulturowego świata.
Teaching methods
(in Polish) Elementy wykładu (w tym fakultatywnie multimedialnego).
Analiza i interpretacja tekstów literackich i tekstów kultury w perspektywie komparatystycznej, z użyciem prezentowanych na zajęcia perspektyw badawczych.
Prezentacje (w tym fakultatywnie multimedialne) i/lub referaty przygotowywane samodzielnie przez studentów.
Dyskusja.
Inne – wybrane przez poszczególnych prowadzących ćwiczenia np. kreślenie „mapy myśli” porządkującej informacje zawartych w pomocniczych tekstach teoretycznych.
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- description
- participatory lecture
- description
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- case study
- practical
- practical
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- methods developing reflexive thinking
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Nd.
Course coordinators
Bibliography
|
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Notes
|
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: