Conducted in
terms:
2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0231
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Historical grammar of Czech 2517-s1LS2Z-GHJC
This course has not yet been described...
|
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (34 godz.) [1,36 pkt.]
- udział w konwersatoriach – 30 godz. (1,2 pkt.)
- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim – 4 godz. (0,16 pkt.)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (16 godz.) [0,64 pkt.]:
- przygotowanie do konwersatoriów – 10 godz. (0,4 pkt.)
- przygotowanie do kolokwiów – 6 godz. (0,24 pkt.)
Łącznie: 50 godz. (2 pkt. ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student:
W1 – orientuje się w wybranych zagadnieniach warunkujących rozwój języka i piśmiennictwa czeskiego (do i od XV w.) oraz w wybranych zagadnieniach historyczno-językowych w wymiarze międzykulturowym [K_W01, K_W11]
W2 – posiada podstawowe wiadomości z zakresu historii kształtowania się czeskiego systemu fonetycznego (wokalicznego i konsonantycznego), graficznego oraz fleksyjno-składniowego (w ramach imiennych i werbalnych części mowy), a także leksykalnego (w ramach ważniejszych kwestii dotyczących sposobów „bogacenia” się słownictwa na przestrzeni wieków), z uwzględnieniem specyficznych cech gwarowych [K_W01, K_W11]
W3: zna zasady przekładoznawstwa [K_W13]
W4 – zna podstawową terminologię i metodologię badań językoznawstwa diachronicznego, a także powiązania filologii z historią, oraz podstawową literaturę językoznawczą dotyczącą czeskiego obszaru kulturowego [K_W03, K_W06, K_W07].
Uwaga! Zmiana efektów uczenia się (zob. Informacje o zajęciach w cyklu 2023/24Z - Zajęcia: Konwersatorium - Informacje wspólne dla wszystkich grup: Efekty uczenia się. Metody i kryteria oceniania).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student:
U1 – potrafi wyszukiwać i użytkować materiał teoretyczny potrzebny do wykonania konkretnych, zleconych przez prowadzącego, analiz praktycznych (w szczególności z zakresu przemian w czeskim systemie wokalicznym, konsonantycznym, fleksyjno-składniowym) [K_U01, K_U07];
U2 – rozumie treści opracowań w języku czeskim dotyczących przerabianych zagadnień [K_U02, K_U20];
U3 – identyfikuje literackie i gwarowe formy fonetyczno-graficzne, fleksyjno-składniowe oraz słownictwo, odnosząc odzwierciedlone w nich zjawiska/procesy do odpowiedniego czasu historycznego i terytorium dialektycznego [K_U01, K_U06]
U4 – przygotowuje prezentacje/referaty na zadany temat [K_U06, K_U07].
Uwaga! Zmiana efektów uczenia się (zob. Informacje o zajęciach w cyklu 2023/24Z - Zajęcia: Konwersatorium - Informacje wspólne dla wszystkich grup: Efekty uczenia się. Metody i kryteria oceniania).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student:
K1 – ma świadomość poziomu swojej dotychczasowej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju [K_K01].
Uwaga! Zmiana efektów uczenia się (zob. Informacje o zajęciach w cyklu 2023/24Z - Zajęcia: Konwersatorium - Informacje wspólne dla wszystkich grup: Efekty uczenia się. Metody i kryteria oceniania).
Teaching methods
(in Polish) Konwersacja z elementami wykładu/pokazu multimedialnego; analiza wyselekcjonowanych form/fragmentów tekstu pochodzących z zabytków z różnych okresów rozwoju języka czeskiego pod kątem odzwierciedlonych w nich zmian historycznojęzykowych.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- presentation of a paper
- practical
- classic problem-solving
- practical
- classic problem-solving
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Brak.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: