Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0231
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
History of the Russian Language 2514-s1ROS2L-HJR-C
This course has not yet been described...
|
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Total student workload
(in Polish) Aktualny nakład pracy studenta w semestrze IV:
wykład (semestr IV):
godziny kontaktowe: 25 godz. (godziny wykładu: 15 godz. - 0,6 pkt.; dyżury konsultacyjne i kontakt mailowy: 10 godz. - 0,4 pkt.); praca własna studenta (opanowanie materiału teoretycznego na podstawie studiów literaturowych, przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego): 25 godz. - 1 pkt; łącznie: 50 godz. (2 pkt. ECTS)
ćwiczenia (semestr IV):
godziny kontaktowe: 45 godz. (godziny zajęć ćwiczeniowych: 30 godz. - 1,2 pkt.; dyżury konsultacyjne i kontakt mailowy: 15 godz. - 0,6 pkt.); praca własna studenta (rozwiązywanie praktycznych zadań domowych; przygotowanie się do kolokwium): 30 godz. - 1,2 pkt.; łącznie: 75 godz. (3 pkt. ECTS)
Do 2020/2021L:
wykład:
godziny kontaktowe: 51 godz. (godziny wykładu: 30 godz.; dyżury konsultacyjne i kontakt mailowy: 21 godz.); praca własna studenta (opanowanie materiału teoretycznego na podstawie studiów literaturowych, przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego/egzaminu): 49 godz.
ćwiczenia:
godziny kontaktowe: 70 godz. (godziny zajęć ćwiczeniowych: 60 godz.; dyżury konsultacyjne i kontakt mailowy: 10 godz.); praca własna studenta (rozwiązywanie praktycznych zadań domowych; przygotowanie się do kolokwium): 30 godz.
Łącznie (wykład + ćwiczenia): 200 godz. (4 pkt. ECTS + 4 pkt. ECTS)
Od 2020/2021L:
wykład:
godziny kontaktowe: 50 godz. [godziny wykładu: 30 godz. (15 godz. - 0,6 pkt. + 15 godz. - 0,6 pkt.) ; dyżury konsultacyjne i kontakt mailowy: 20 godz. (10 godz. - 0,4 pkt. + 10 godz. - 0,4 pkt. )]; praca własna studenta (opanowanie materiału teoretycznego na podstawie studiów literaturowych, przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego/egzaminu): 75 godz. (25 godz. – 1 pkt. + 50 godz. – 2 pkt)
ćwiczenia:
godziny kontaktowe: 80 godz. (godziny zajęć ćwiczeniowych: 60 godz. [30 godz. – 1,2 pkt. + 30 godz. – 1,2 pkt. ; dyżury konsultacyjne i kontakt mailowy: 20 godz. (10 godz. – 0,4 pkt. + 10 godz. – 0,4 pkt.)]; praca własna studenta (rozwiązywanie praktycznych zadań domowych; przygotowanie się do kolokwium): 20 godz. (10 godz. – 0,4 pkt. + 10 godz. – 0,4 pkt.)
Łącznie (wykład + ćwiczenia): 225 godz. [9 pkt. ECTS = 2 pkt.+2 pkt. (semestr lV) + 3 pkt.+2 pkt. (semestr V)]
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student dysponuje podstawowymi wiadomościami z zakresu historii kształtowania się rosyjskiego systemu fonetycznego i fleksyjno-składniowego [K_W01, K_W02]; zna charakterystyczne cechy gwarowe wschodniosłowiańskiego (głównie wielkoruskiego) obszaru językowego [K_W13]; orientuje się w podobieństwach i różnicach w rozwoju historycznym języków wschodniosłowiańskich [K_W13]; posiada wiedzę na temat historycznych uwarunkowań powstania i rozwoju pisma i piśmiennictwa wschodniosłowiańskiego [K_W08]; zna podstawową terminologię i metodologię badań językoznawstwa diachronicznego [K_W03, K_W07].
Od 2020/2021L:
Student:
W1: dysponuje podstawowymi wiadomościami z zakresu historii kształtowania się rosyjskiego systemu fonetycznego i fleksyjno-składniowego [K_W01, K_W02]; W2: zna charakterystyczne cechy gwarowe wschodniosłowiańskiego (głównie wielkoruskiego) obszaru językowego [K_W11]; W3: orientuje się w podobieństwach i różnicach w rozwoju historycznym języków wschodniosłowiańskich [K_W11]; W4: posiada wiedzę na temat historycznych uwarunkowań powstania i rozwoju pisma i piśmiennictwa wschodniosłowiańskiego [K_W06, K_W08]; W5: zna cechy charakterystyczne cs. zabytków redakcji ruskiej w opozycji do zabytków staroruskich [K_W13]; W6: zna podstawową terminologię i metodologię badań językoznawstwa diachronicznego [K_W03, K_W07].
Uwaga! Zmiana efektów uczenia się (zob. Informacje o zajęciach w cyklu 2022/23L - Zajęcia: Wykład - Informacje wspólne dla wszystkich grup: Efekty uczenia się. Metody i kryteria oceniania).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student rozumie treści opracowań w języku rosyjskim dotyczących omawianych na zajęciach zagadnień [K_U02]; praktycznie wykorzystuje wiedzę z zakresu fonetyki i morfologii historycznej języka rosyjskiego, a także z dialektologii wschodniosłowiańskiej (wyszukuje, selekcjonuje i użytkuje informacje potrzebne do rozwiązywania konkretnych zadań) [K_U01]; przeprowadza analizę form poświadczonych w zabytkach piśmiennictwa wschodniosłowiańskiego; rozpoznaje i wyjaśnia procesy językowe odzwierciedlone w analizowanych formach; umieszcza je w czasie i przestrzeni językowej wschodniosłowiańskiej [K_U12]; rozumie znaczenie analizowanych form staroruskich i cerkiewnoruskich [K_U02]; rozpoznaje różne typy zabytków dawnego piśmiennictwa wschodniosłowiańskiego i wskazuje na charakterystyczne cechy ich języka [K_U21]; przygotowuje pisemne i ustne prezentacje/referaty na zadany temat [K_U14, K_U15].
Od 2020/2021L:
Student:
U1: rozumie treści opracowań w języku rosyjskim dotyczących omawianych na zajęciach zagadnień [K_U02, K_U19]; U2: praktycznie wykorzystuje wiedzę z zakresu fonetyki i morfologii historycznej języka rosyjskiego, a także z dialektologii wschodniosłowiańskiej (wyszukuje, selekcjonuje i użytkuje informacje potrzebne do rozwiązywania konkretnych zadań) [K_U01, K_U03, K_U04, K_U07]; U3: przeprowadza analizę form poświadczonych w zabytkach piśmiennictwa wschodniosłowiańskiego; rozpoznaje i wyjaśnia procesy językowe odzwierciedlone w analizowanych formach; umieszcza je w czasie i przestrzeni językowej wschodniosłowiańskiej [K_U01, K_U03, K_U04, K_U07]; U4: rozumie znaczenie analizowanych form staroruskich i cerkiewnoruskich [K_U02]; U5: rozpoznaje różne typy zabytków dawnego piśmiennictwa wschodniosłowiańskiego i wskazuje charakterystyczne cechy ich języka [K_U03, K_U04]; U6: przygotowuje pisemne i ustne prezentacje/referaty na zadany temat [K_U14, K_U15].
Uwaga! Zmiana efektów uczenia się (zob. Informacje o zajęciach w cyklu 2022/23L - Zajęcia: Ćwiczenia - Informacje wspólne dla wszystkich grup: Efekty uczenia się. Metody i kryteria oceniania).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student ma świadomość przydatności zdobytych wiedzy i umiejętności z historii języka rosyjskiego do utrwalenia i pogłębienia swoich kompetencji w zakresie tegoż języka w ogóle [K_K01]; zdaje sobie sprawę z roli i znaczenia dawnego piśmiennictwa Słowian Wschodnich dla ich kulturalnego rozwoju [K_K05].
Od 2020/2021L:
Student:
K1: ma świadomość przydatności zdobytych wiedzy i umiejętności z historii języka rosyjskiego do utrwalenia i pogłębienia swoich kompetencji w zakresie tegoż języka w ogóle [K_K01]; K2: zdaje sobie sprawę z roli i znaczenia dawnego piśmiennictwa Słowian Wschodnich dla ich kulturalnego rozwoju [K_K03]; K3: jest przygotowany do sprawnego poruszania się w rosyjskim obszarze kulturowym [K_K05].
Uwaga! Zmiana efektów uczenia się (zob. Informacje o zajęciach w cyklu 2022/23L - Zajęcia: Wykład. Zajęcia: Ćwiczenia - Informacje wspólne dla wszystkich grup: Efekty uczenia się. Metody i kryteria oceniania).
Teaching methods
(in Polish) Wykład z elementami pokazu multimedialnego.
Konwersacja; praktyczna analiza wyselekcjonowanych form oraz fragmentów tekstu, pochodzących z zabytków z różnych okresów rozwoju języka rosyjskiego pod względem odzwierciedlonych w nich zmian historyczno-językowych; referaty.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- presentation of a paper
- classic problem-solving
- presentation of a paper
- classic problem-solving
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Podstawy języka staro-cerkiewno-słowiańskiego.
Course coordinators
Term 2024/25L: | Term 2025/26L: | Term 2022/23L: | Term 2023/24L: |
Bibliography
|
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: