BA seminar
2512-s1GER3Z-SL
1 Der Begriff wissenschaftliche Arbeit
2 Formen der wissenschaftlichen Arbeiten
2.1 Monographie
2.2. Beitrag/Artikel in Fachzeitschriften, Tagungsbänden, Sammelbänden, Festschriften
2.3 Andere Arten (Glosse, Rezension usw.)
3 Wahl des Forschungsobjekts
3.1 Beurteilung eigenes Wissens
3.2 Wahl des Bereiches (z.B. Syntax, Wortbildung, Translatorik, kontrastive Linguistik)
3.3 Bestimmung des Forschungsobjekts und Forschungsziels
4 Zusammenstellung der Bibliographie
4.1 Kataloge und Literaturrecherche
4.2 Bibliotheken
4.3 Bücher im Internet (z.B. Google-Bücher)
4.4 Form der Bibliographie
4.5 Erarbeitung der Bibliographie
5 Erarbeitung der Konzeption
5.1 Relevanz des Themas
5.2 Suche na ähnlichen Arbeiten
5.3 Begründung der Wahl des Themas
5.4 Formulierung des Themas
5.5 Gliederung (Aufbau) der Arbeit
5.6 Erarbeitung der Konzeption der Arbeit und der Bibliographie
Total student workload
(in Polish) 150 godzin = 6 ECTS w sumie: 30 godz. - udział w zajęciach = 1,2 ECTS,
60 godz. - przygotowywanie pierwszego i ewentualnie drugiego rozdziału pracy w trybie indywidualnych konsultacji z promotorem (dyżury, kontakt mailowy/platforma moodle, korekta prac pisemnych) = 2,4 ECTS,
60 godz. - praca własna: kwerenda biblioteczna i internetowa, lektura domowa, przygotowanie się do zajęć = 2,4 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) K_W03: ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa
K_W04: ma podstawową wiedzę o literaturze z danego obszaru kulturowego obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów
K_W05: ma podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa
K_W07: ma wiedzę o podstawowej terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii
K_W08: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój danego obszaru kulturowego
K_W09: ma podstawową wiedzę o szeroko pojętej kulturze danego obszaru językowego (np., media, teatr, film)
Learning outcomes - skills
(in Polish) K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów
K_U02: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języka/języków danego obszaru kulturowego
K_U06: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii
K_U07: potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego
K_U08: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze
K_U10: umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów
K_U11: umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod
K_U12: potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod
K_U13: potrafi rozpoznać różne typy pozaliterackich wytworów kultury
K_U14: posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w języku polskim i/lub w języku/językach danego obszaru kulturowego z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł
K_U15: posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i/lub w języku/językach danego obszaru kulturowego z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł
K_U16: posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków
K_U17: potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju
K_K02: potrafi pracować w zespole przyjmując różne role
K_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K05: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe wybranego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie
K_K06: uczestniczy w działaniach na rzecz popularyzacji dziedzictwa kulturowego kraju wybranego obszaru językowego
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- presentation of a paper
- round table
- classic problem-solving
- brainstorming
Type of course
elective course
Course coordinators
Term 2022/23Z: | Term 2024/25Z: | Term 2023/24Z: |
Assessment criteria
Testat aufgrund der vorgelegten Konzeption der Arbeit und einer kurzen Textprobe.
Practical placement
Bibliography
Heike Kraft: Das Verfassen und Präsentieren wissenschaftlicher Arbeiten, 2006 (Internet)
Walter Krämer: Wie schreibe ich eine Seminar-, Examens- und Diplomarbeit, 1992
Wilhelm H. Peterßen. Wissenschaftliche(s) Arbeiten, 1991.
Bettina Törpel,Christian Siefkes, Joachim Korb Das Schreiben wissenschaftlicher Arbeiten,
1999 (Internet)
Weirere Literatur nach Bedarf.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: