Proseminar in linguistics
2512-s1GER3L-PRJ
Proseminare haben zum Ziel, die Studierenden in die selbständige Arbeit an einem konkreten Thema einzuführen; somit stellen sie eine Vorstufe für Diplomseminare dar und erleichtern die spätere Vorbereitung der Bachelor-Arbeit. Thematisch knüpfen die Proseminare einerseits an klassische Bereiche der Germanistik, andererseits an die Schwerpunkte in der Forschungsarbeit der Dozenten an.
Total student workload
(in Polish) W sumie: 100 godzin, w tym zajęcia: 30 godzin = 1 ECTS, godziny kontaktowe z konsultacjami (bezpośrednio i w sieci – m. in. czasochłonne przygotowywanie materiałów audiowizualnych): 30 = 1,0 ECTS, praca własna studenta: 25 godz. = 1 ECTS.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) K_W02: zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla danego
języka/ języków w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia
K_W03: ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa
K_W06: ma podstawową wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi
naukami humanistycznymi
K_W11: ma podstawową wiedzę z zakresu języków specjalistycznych
K_W12: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach,
historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w
wymiarze międzykulturowym
K_W13: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych
w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym
Learning outcomes - skills
(in Polish) K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów
K_U02: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języka/języków danego obszaru kulturowego
K_U05: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik
komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku
rodzimym i obcym
K_U06: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii
K_U07: potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych
przez opiekuna naukowego
K_U08: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje
umiejętności badawcze
K_U14: posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w języku polskim i/lub w języku/językach danego obszaru kulturowego z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł
K_U16: posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem
poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków
K_U17: potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać
bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i
przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować
dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację
K_U18: ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2 w
ramach języka/języków specjalności
K_U21: potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka/języków
danego obszaru kulturowego
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie
potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju
K_K02: potrafi pracować w zespole przyjmując różne role
K_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji
określonego przez siebie lub innych zadania
Teaching methods
(in Polish) W pracy ze studentami dominują: dyskusja sterowana (po opracowaniu poszczególnych punktów w czasie zajęć lub w domu), krótkie referaty rozwijające temat, praca nad określonymi zagadnieniami w zespołach podczas zajęć oraz krótkie sekwencje o charakterze nauczania frontalnego.
Do zajęć wykorzystuje się przede wszystkim autentyczne teksty językoznawcze, autorskie materiały dydaktyczne prowadzącego (ćwiczenia, prezentacje), materiały audiowizualne (w zależności od tematyki).
Observation/demonstration teaching methods
- display
- simulation (simulation games)
Expository teaching methods
- participatory lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- description
Exploratory teaching methods
- panel
- project work
- brainstorming
- presentation of a paper
- practical
- observation
- classic problem-solving
- seminar
- experimental
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Pozytywne zaliczenie przedmiotów wstęp do językoznawstwa oraz gramatyka opisowa języka niemieckiego w poprzednich latach studiów.
Course coordinators
Term 2024/25L: | Term 2025/26L: | Term 2022/23L: | Term 2023/24L: |
Learning outcomes
- Die Studierenden besitzen Grundwissen über die Sprache/die Sprachen des jeweiligen Kulturbereichs
- Die Studierenden besitzen Grundwissen über die Sprachwissenschaft
- Die Studierenden haben Grundkenntnisse im Bereich der Beziehungen zwischen Philologie und anderen verwandten Humanwissenschaften
- Die Studierenden haben Grundkenntnisse im Bereich der Fachsprachen
Assessment criteria
Testat mit Note
Anwesenheit und aktive Mitarbeit im Proseminar, positives Ergebnis in der Klausur oder in der schriftlichen Hausarbeit.
Practical placement
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: