Proseminar in literature studies
2512-s1GER2/3L-PRL1
Proseminare haben zum Ziel, die Studierenden in die selbständige Arbeit an einem konkreten Thema einzuführen; somit stellen sie eine Vorstufe für Diplomseminare dar und erleichtern die spätere Vorbereitung der Bachelor-Arbeit. Thematisch knüpfen die Proseminare einerseits an klassische Bereiche der Germanistik, andererseits an die Schwerpunkte in der Forschungsarbeit der Dozenten an.
Total student workload
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student: K_W02 zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka niemieckiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia
K_W04 ma zaawansowaną wiedzę o literaturze niemieckiego obszaru językowego obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów
K_W05 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa ogólnego i germanistycznego
K_W06 ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi
K_W07 ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym
K_W08 ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój niemieckiego obszaru kulturowego oraz kontaktów polsko-niem.
K_W09 ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze niemieckiego obszaru językowego
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student: K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi /technik informacyjno-komunikacyjnych
K_U02 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku niemieckim
K_U03 potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod
K_U04 potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka niemieckiego
K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii
K_U07 potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego
K_U09 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_U10 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze
K_U11 umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno- kulturowym
K_U12 umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów
K_U13 umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod
K_U15 posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w języku niemieckim i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł
K_U16 posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku niemieckim i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł
K¬_U17 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków
K¬_U18 potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju
K_K03 docenia związki między rodzimą tradycją i dziedzictwem kulturowym a dziedzictwem kulturowym niemieckiego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie
K_K07 rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur
K_K09 jest przygotowany do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Teaching methods
Bei der Einführung in neue Themengebiete wird ein darbietendes Lehrverfahren (Elemente des Vortrags) angewendet. Die Diskussion und die dialogische Auseinandersetung mit den Inhalten der literarischen Texte setzt ein problemorientiertes Lernen voraus. Eine Aktivierung der Studenten wird auch durch ein exploratives Lehrverfahren erreicht (Studenten bereiten Thesenpapiere bzw. multimediale Präsentationen vor und halten Kurzreferate).
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
Exploratory teaching methods
- round table
- classic problem-solving
- seminar
- case study
- project work
- presentation of a paper
Type of course
elective course
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2022/23L: | Term 2025/26L: |
Assessment criteria
Testat mit Note. (K_W04, K_W05, K_W07, K_W08, K_W09, K_U01, K_U06, K_U08, K_U09, K_U010, K_U011, K_U012, K_U014);
Laufende Vorbereitung und Aktivität, Teilnahme an der Diskussion, ev. Referate, Praesentationen, entweder eine Seminararbeit oder schriftliche bzw. mündliche Klausur.
Bibliography
Allgemeine Literatur:
Grundkurs Literaturwissenschaft (Sabina Becker, Christiane Hummel, Gabrielle Sander Hg.), Stuttgart 2006,
Benedikt Jeßling, Arbeitstechniken des Literaturwissenschaftlichen Studiums, Stuttgart 2001;
tegoż: Einführung in die Neuere deutsche Literaturwissenschaft, Stuttgart 2007;
***
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: