Conducted in
term:
2021/22L
ISCED code: 0231
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Descriptive grammar of Albanian 2511-s1BAL2L-GOJA-W
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Łącznie cały przedmiot (2 semestry) 9 punktów ECTS = ok. 225 godz.
Wykłady 5 pkt. ECTS - (1 semestr - 2 pkt. ECTS + 2 semestr - 3 pkt. ECTS)
Ćwiczenia 4 pkt. ECTS - (1 semestr - 2 pkt. ECTS + 2 semestr - 2 pkt. ECTS)
Godziny kontaktowe: obecność na zajęciach 90 godz.(60 godz. wykłady, 30 godz. ćwiczenia) + konsultacje: 20 godz.
Praca własna studenta: przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (lektury obowiązkowe, zadania domowe, zdobywanie informacji we własnym zakresie na podstawie lektur dodatkowych): 60 godz.
Przygotowanie do kolokwiów w obydwu semestrach ok. 25 godz.
Przygotowanie do zaliczenia końcowego zajęć (łącznie w 2 semestrach): ok 30 godz.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student w II semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty:
W01 - ma zaawansowaną wiedzę o objętym programem nauczania języku albańskim (K_W01),
W11 - ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym (K_W11),
W12 - ma zaawansowaną wiedzę z zakresu języków specjalistycznych (K_W12).
Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa wiedzę w zakresie:
W01 - ma zaawansowaną wiedzę o objętym programem nauczania języku albańskim (K_W01),
W02 - zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla objętego programem nauczania języka albańskiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia (K_W02),
W03 - ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i bałkanologii (K_W03),
W07 - ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym (K_W07)
W11 - ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym (K_W11)
W12 - ma zaawansowaną wiedzę z zakresu języków specjalistycznych (K_W12).
Przedmiot Gramatyka opisowa j. albańskiego zapewnia studentom zdobycie wiedzy na temat struktury języka albańskiego na poziomie fonetyki i fonologii, morfologii i składni (K_W01, K_W02). Student zdobywa i utrwala wiedzę z językoznawstwa (K_W03) oraz zdobywa zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym (K_W7, K_W11, K_W12).
Zajęcia obejmują m.in. następujące zagadnienia:
fonetyka: miejsce fonetyki w językoznawstwie, podział dyscyplin w obrębie fonetyki, miejsca i sposoby artykulacji, głoska, sylaba, wyraz prozodyczny, fraza, fonologia, pojęcie fonemu, fonem a głoska, system fonologiczny samogłosek sonantów i spółgłosek albańskich, akcent, pisownia fonetyczna;
morfologia: kategoria gramatyczna (opis kategorii morfologicznych wszystkich części mowy), paradygmaty fleksyjne poszczególnych części mowy, analiza morfologiczna, słowotwórstwo: derywat, rodzaje derywatów, parafraza słowotwórcza, kategoria słowotwórcza, znaczenie słowotwórcze i znaczenie leksykalne, typ słowotwórczy, analiza słowotwórcza;
semantyczne kategorie aktualizujące i dyktalne, struktura predykatowo-argumentowa, składnia zdania albańskiego, rodzaje wypowiedzeń, charakterystyka wypowiedzeń, stosunki składniowe, kategorie składniowe, rozbiór logiczny zdania prostego.
Wykład ma za zadanie zapewnienie ogólnej wiedzy teoretycznej na temat metod badania i opisu struktur języka albańskiego oraz wiedzy szczegółowej na temat zjawisk języka albańskiego na poszczególnych poziomach.
Ćwiczenia poświęcone są rozwijaniu kompetencji w zakresie reguł tworzenia i użycia jednostek systemowych poprzez zadania wprowadzające, utrwalające i powtarzające.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student w II semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty:
U06 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii (K_U06),
U18 - potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić biblio-grafię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację (K_U18).
Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa umiejętności w zakresie:
U01 - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi / technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01)
U04 - potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języków bałkańskiego obszaru kulturowego (K_U04)
U06 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii (K_U06)
U07 - potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07)
U18 - potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić biblio-grafię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację (K_U18).
Student po zaliczeniu przedmiotu potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować jednostki struktury języka albańskiego na poziomie organizacji fonologicznej, morfologicznej i syntaktycznej (K_U01). Umie posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i paradygmatami właściwymi dla filologii (K_U04). Potrafi pracować według celów i wskazówek formułowanych przez prowadzącego zajęcia (K_U07). Student umie rozróżnić formę i treść na różnych poziomach języka, zarówno kategorialnych, jak i poszczególnych jednostek językowych (K_U06). Potrafi także przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić biblio-grafię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację (K_U18).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student w II semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty:
K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01).
Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa kompetencje w zakresie:
K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01).
Student poprzez uczęszczanie na zajęcia nabiera i utrwala w sobie takie cechy jak sumienność i pracowitość, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę
ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01). Na ćwiczeniach wykonuje określone zadania i polecenia prowadzącego i dostaje odpowiednie ćwiczenia do realizacji w domu. Uczy się zarządzania czasem poprzez terminowe oddawanie prac i zadań domowych.
Teaching methods
(in Polish) Wykładowca prowadzi wykłady z zakresu systemu gramatycznego języka albańskiego podając uprzednio obowiązkową lekturę odnośnie omawianego tematu. Wykład ma charakter teoretyczny. Na ćwiczeniach wybrane zagadnienia, głównie sprawiające trudności w poprawnym posługiwaniu się językiem, są utrwalane i powtarzane. Student otrzymuje też zestaw ćwiczeń do przerobienia we własnym zakresie. Po przerobieniu odpowiednich partii materiału obowiązują kolokwia zaliczeniowe. Zaliczenie wszystkich partii materiału jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego z przedmiotu.
Rodzaje ćwiczeń: wstawianie poprawnych form wyrazu, rozpoznawanie form w zdaniu i w tekście, ćwiczenia form fleksyjnych frazy imiennej i werbalnej, ćwiczenia z fonetyki i składni.
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- description
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- description
Exploratory teaching methods
- practical
- classic problem-solving
- classic problem-solving
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- content-presentation-oriented methods
Type of course
(in Polish) przedmiot obowiązkowy
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: