Conducted in
terms:
2022/23L, 2025/26L
ISCED code: 0231
ECTS credits:
4
Language:
Serbian
Organized by:
Faculty of Humanities
Grammar of Serbian 2511-s1BAL2L-GJS-W
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Łącznie cały przedmiot wykłady + ćwiczenia (2 semestry) 10 punktów ECTS = ok. 250 godz.
Wykłady 6 pkt. ECTS - (1 semestr - 3 pkt. ECTS, 2 semestr - 3 pkt. ECTS)
Ćwiczenia 4 pkt. ECTS - (1 semestr - 2 pkt. ECTS, 2 semestr - 2 pkt. ECTS)
Godziny kontaktowe dla całego przedmiotu: obecność na zajęciach 120 godz.(60 godz. wykłady, 60 godz. ćwiczenia) + konsultacje: 20 godz.
Praca własna studenta: przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (literatura obowiązkowa, zadania domowe, ćwiczenia, zdobywanie informacji we własnym zakresie na podstawie literatury uzupełniającej): 60 godz.
Przygotowanie do kolokwiów w obydwu semestrach ok. 25 godz.
Przygotowanie do zaliczenia końcowego zajęć (łącznie w 2 semestrach): ok 25 godz.
Łączny nakład pracy studenta dla gramatyka języka albańskiego - wykład w jednym semestrze nauki - 3 pkt. ECTS (30 godz. zajęć) - ok. 75 godz.:
godziny kontaktowe: zajęcia 30 godz. + konsultacje do 5 godz.,
praca własna studenta - około 20 godz.,
przygotowanie do zaliczenia/egzaminu - ok 10 do 15 godz.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student w II semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty:
W02 - zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla objętego programem nauczania języka serbskiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia (K_W02),
W03 - ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i bałkanologii (K_W03),
W07 - ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym (K_W07).
Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa wiedzę w zakresie:
W01 - ma zaawansowaną wiedzę o objętym programem nauczania języku serbskim (K_W01),
W02 - zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla objętego programem nauczania języka serbskiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia (K_W02),
W03 - ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i bałkanologii (K_W03),
W07 - ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym (K_W07)
W11 - ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym (K_W11)
W12 - ma zaawansowaną wiedzę z zakresu języków specjalistycznych (K_W12).
Przedmiot Gramatyka j. serbskiego zapewnia studentom zdobycie wiedzy na temat struktury języka serbskiego na poziomie fonetyki i fonologii, morfologii i składni (K_W01, K_W02). Student zdobywa i utrwala wiedzę z językoznawstwa (K_W03) oraz zdobywa zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym (K_W7, K_W11, K_W12).
Zajęcia obejmują m.in. następujące zagadnienia:
- fonetyka i fonologia;
- morfologia - fleksja i słowotwórstwo;
- składnia.
Wykład ma za zadanie zapewnienie ogólnej wiedzy teoretycznej na temat metod badania i opisu struktur języka serbskiego oraz wiedzy szczegółowej na temat zjawisk języka serbskiego na poszczególnych poziomach.
Ćwiczenia poświęcone są rozwijaniu kompetencji w zakresie reguł tworzenia i użycia jednostek systemowych poprzez zadania wprowadzające, utrwalające i powtarzające.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student w II semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty:
U01 - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi / technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01),
U04 - potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języków bałkańskiego obszaru kulturowego (K_U04),
U07 - potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07).
Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa umiejętności w zakresie:
U01 - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi / technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01)
U04 - potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języków bałkańskiego obszaru kulturowego (K_U04)
U06 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii (K_U06)
U07 - potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07)
U18 - potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację (K_U18).
Student po zaliczeniu przedmiotu potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować jednostki struktury języka serbskiego na poziomie organizacji fonologicznej, morfologicznej i syntaktycznej (K_U01). Umie posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i paradygmatami właściwymi dla filologii (K_U04). Potrafi pracować według celów i wskazówek formułowanych przez prowadzącego zajęcia (K_U07). Student umie rozróżnić formę i treść na różnych poziomach języka, zarówno kategorialnych, jak i poszczególnych jednostek językowych (K_U06). Potrafi także przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić biblio-grafię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację (K_U18).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student w II semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty:
K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01).
Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa kompetencje w zakresie:
K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01).
Student poprzez uczęszczanie na zajęcia nabiera i utrwala w sobie takie cechy jak sumienność i pracowitość, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01). Na ćwiczeniach wykonuje określone zadania i polecenia prowadzącego i dostaje odpowiednie ćwiczenia do realizacji w domu. Uczy się zarządzania czasem poprzez terminowe oddawanie prac i zadań domowych.
Teaching methods
(in Polish) Wykład z gramatyki opisowej języka serbskiego ma charakter teoretyczny. Prowadzący omawia przewidziane programem zagadnienia, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice między językiem ojczystym a językiem obcym. Ważnym elementem zajęć jest wskazanie występujących w standardzie serbskim cech ligi bałkańskiej.
Ćwiczenia mają charakter praktyczny. Student wykorzystuje zdobytą na wykładach wiedzę, rozwiązując ćwiczenia gramatyczne (od ćwiczeń wprowadzających nowy materiał przez ćwiczenia utrwalające do ćwiczeń weryfikujących). Przykładowe ćwiczenia to: wstawianie odpowiednich form gramatycznych w zdaniach (przypadek, liczba, rodzaj, czas, tryb itd.), transformacja całych tekstów, tworzenie form gramatycznych od form podstawowych itp.
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- observation
- practical
- classic problem-solving
- practical
- classic problem-solving
Prerequisites
(in Polish) Przed rozpoczęciem nauki student powinien mieć opanowaną na poziomie szkolnym znajomość podstawowych pojęć z gramatyki języka polskiego oraz umiejętność ich identyfikacji w tekstach i dokonywania analizy gramatycznej tekstów polskich.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: