Conducted in
terms:
2022/23Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0314
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Introduction to Balkan Studies 2511-s1BAL1Z-WDB
This course has not yet been described...
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):
- udział w ćwiczeniach - 30
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (40 godz.):
- przygotowanie do wykładu (zapoznanie się z zadanymi tekstami) – 15
- praca własna studenta: zdobywanie informacji we własnym zakresie na podstawie proponowanych przez wykładowcę i samodzielnie wybranych źródeł: 15
- przygotowanie do egzaminu - 10
Łącznie: min. 75 godz. (3 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student ma podstawową wiedzę o historii języków bałkańskich, pierwszych zabytkach każdego z języków, kształtowaniu się normy literackiej, reformach językowych i współczesnej sytuacji językowej na Bałkanach (K_W01)
Student ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa (K_W03)
Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi, takimi jak historia, etnologia, religia czy szeroko pojęta kultura, a co za tym idzie potrafi zrozumieć ich wpływ na kształtowanie się języków bałkańskich (K_W06)
Student ma wiedzę o podstawowej terminologii i metodologii badań z zakresu bałkanistyki oraz historii lingwistyki geograficznej (historia badań związanych z rozwojem bałkanologii, działalność naukowa z zakresu bałkanologii, ligi i cykle językowe, kształtowanie się bałkańskiej ligi językowej, bałkańska liga językowa a inne europejskie ligi językowe) (K_W07)
Student ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych, warunkujących rozwój etnosów bałkańskich i ich języków (np. okres panowania Cesarstwa Rzymskiego na Bałkanach, zależność etnosów bałkańskich od Bizancjum, panowanie tureckie na Bałkanach, wojny bałkańskie, migracje ludności, kształtowanie się standardu języka literackiego, przyjmowanie chrześcijaństwa, ośrodki misyjne, rozłam kościoła itd. (K_W08)
Student ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym, rozumie te zagadnienia kompleksowo jako wynik nieustającej konwergencji w różnych dziedzinach, co jest specyfiką Bałkanów (K_W12)
Student ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych etnosów, zamieszkujących Półwysep Bałkański, w aspekcie porównawczym, kontrastywnym międzykulturowym (K_W13)
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i używać informacje przy zastosowaniu różnych źródeł i sposobów na tematy dotyczące etnosów bałkańskich i historii ich języków (K_U01)
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi właściwymi dla bałkanologii, np. umie wyjaśnić pojęcie ligi językowej i cykli językowych, umie podać kryteria klasyfikacji geograficznej (K_U06)
Student rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur, próbuje zrozumieć wzajemny stosunek etnosów bałkańskich i ich patriotyzm (K_U20)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, a także potrafi inspirować do samokształcenia kolegów z grupy (K_K01)
Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe etnosów Półwyspu Bałkańskiego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K05)
Teaching methods
(in Polish) Wykład ze Wstępu do bałkanologii ma charakter teoretyczny.
Na wykładzie prowadzący omawia kształtowanie się etnosów bałkańskich i ich języków - od początków do współczesności. Szczególną uwagę zwraca się na wydarzenia historyczne, które miały istotny wpływ na losy ludów bałkańskich.
Ważne jest również zwrócenie uwagi na liczne migracje ludności na Półwyspie Bałkańskim oraz konwergencje językowe, zachodzące na skutek nieustannego multilingwizmu.
Expository teaching methods
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- informative (conventional) lecture
Course coordinators
Term 2025/26Z: | Term 2022/23Z: | Term 2024/25Z: |
Bibliography
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Notes
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: