Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0232
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Linguistic dilemmas 2506-s2POL1Z-JD-EC
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Student/ka uzyskuje 2 punkty ECTS, którym odpowiada około 40 godzin pracy, z tego:
1,5 pkt ECTS za udział w zajęciach (30 godzin) oraz konsultacje z osobą prowadzącą,
0,5 pkt ECTS za pracę własną (10 godzin): przygotowywanie się do zajęć, wykonywanie prac domowych.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) K_W01, K_W10, K_W11, KW_12
Po ukończeniu zajęć student/ka:
a) zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w zakresie filologii polskiej (literaturoznawczą i językoznawczą) i dyscyplinach pokrewnych i poprawnie ją stosuje
b) zna cechy tekstów mówionych i pisanych oraz mechanizmy działań tekstotwórczych; zna procedury analiz tekstologicznych oraz zasady tworzenia tekstów o różnych funkcjach
c) ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej; zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
d) ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tematyki związanej ze specjalizacją, którą wybrał/-a
e) zna na poziomie rozszerzonym jej terminologię i metody w niej wykorzystywane, rozumie jakie jest miejsce danej dyscypliny wśród innych dziedzin działalności ludzkiej, zna relacje jakie zachodzą między tą dyscypliną a filologią polską
Learning outcomes - skills
(in Polish) K_U06, K_U09, K_U13, K_U14, K_U15
Po ukończeniu zajęć student/ka:
a) stosuje metody i procedury badawcze do uzasadniania hipotez i wyjaśniania twierdzeń językoznawczych, a w szczególności odróżnia jednostki od ich połączeń, dzieli wypowiedzenia na jednostki tematyczno-rematyczne, odróżnia wypowiedzenia poprawne od dewiacyjnych
b) wskazuje elementy ramy tekstu oraz charakteryzuje mechanizmy służące jego spójności; analizuje teksty o różnym charakterze; opisuje akty mowy oraz identyfikuje funkcje przez nie realizowane
c) potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności edytorskiej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych
d) potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
e) posiada umiejętności analityczno-badawcze dotyczące tematyki związanej z wybraną specjalizacją, potrafi stosować w praktyce wiedzę i narzędzia, które poznał w procesie edukacyjnym
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K_K02, K_K04, K_K05, K_K06, K_K09
Po ukończeniu zajęć student/ka:
a) ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
b) odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edytorskich
c) odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w sposób sumienny i rzetelny, samodzielnie planuje i organizuje swój warsztat pracy
d) wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie prac redaktorskich
e) jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne eksponujące:
b) pokaz
Metody dydaktyczne podające:
f) opis
g) opowiadanie
h) pogadanka
i) wykład konwersatoryjny
j) wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące:
g) ćwiczeniowa
h) doświadczeń
i) laboratoryjna
j) panelowa
k) referatu
l) studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online:
e) metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
f) metody rozwijające refleksyjne myślenie
g) metody służące prezentacji treści
h) metody wymiany i dyskusji
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- narration
- participatory lecture
- discussion
- description
- narration
- participatory lecture
- discussion
- description
Exploratory teaching methods
- experimental
- laboratory
- presentation of a paper
- case study
- panel
- practical
- laboratory
- presentation of a paper
- case study
- panel
- practical
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- methods referring to authentic or fictitious situations
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
Prerequisites
(in Polish) Brak.
Course coordinators
Notes
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: