Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0211
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Text editing in digital space 2506-s2POL1Z-EWPC-EC
This course has not yet been described...
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Student(ka) uzyskuje 2 punkty ECTS, którym odpowiada około 40 godzin pracy, w tym 1,5 punkta za udział w zajęciach (30 godzin) oraz 0,5 punkta za wykonywanie prac domowych (ok. 10 godzin).
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Dzięki udziałowi w zajęciach student(ka) nabywa i/lub rozwija wiedzę w zakresie:
1. cech i funkcji przekazu oralnego, piśmiennego, drukowanego i cyfrowego,
2. najważniejszych kierunków rozwoju technologii cyfrowych (takich jak Big Data, sztuczna inteligencja, interaktywność i personalizacja),
3. wpływu technologicznej rewolucji na praktyki autorskie i czytelnicze oraz role i zadania uczestników procesu wydawniczego,
4. kluczowych pojęć humanistyki cyfrowej, interdyscyplinarnych podstaw dyscypliny i perspektyw jej rozwoju,
5. aktualnych zjawisk na globalnym rynku książki (takich jak self publishing, e-commerce i modele subskrypcyjne, wykorzystanie modeli generatywnych, popularność audiobooków i ebooków, publikacja treści born digital),
6. charakteru praktyk digitalizacji i udostępniania źródeł archiwalnych,
7. wykorzystania narzędzi cyfrowych (takie jak technologie OCR i HTR, standard TEI/XML, techniki atrybucji i kolacjonowania tekstów) w warsztacie edytora naukowego.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Dzięki udziałowi w zajęciach student(ka) nabywa i/lub rozwija umiejętności:
1. identyfikacji korzyści i zagrożeń związanych z poszczególnymi zjawiskami, praktykami i technikami cyfrowego edytorstwa praktycznego i naukowego,
2. projektowania i bieżącego dostosowywania ścieżek wykorzystania narzędzi cyfrowych w zadaniach akademickich i zawodowych,
3. zarządzania procesem wydawniczym z wykorzystaniem nowych narzędzi,
4. tworzenia, konwertowania i udostępniania publikacji elektronicznych,
5. korekty i redakcji językowej w modelu cloud, z wykorzystaniem rozszerzeń i narzędzi AI,
6. prowadzenia zaawansowanych kwerend w bibliotekach cyfrowych,
7. digitalizacji źródeł archiwalnych na własny użytek, w formie umożliwiającej ich późniejszą edycję,
8. korzystania z podstawowych narzędzi cyfrowego edytorstwa naukowego.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Dzięki udziałowi w zajęciach student(ka) nabywa i/lub rozwija kompetencje w zakresie:
1. odpowiedzialnego korzystania z technologii internetowych,
2. planowania ścieżki kariery z uwzględnieniem perspektyw ich rozwoju,
3. rozumienia społecznego znaczenia zjawisk związanych z cyfrową rewolucją w perspektywie przeszłości i przyszłości,
4. krytycznej oceny nowych narzędzi i praktyk, namysłu nad etycznym kontekstem oferowanych przez nie możliwości,
5. elastycznego myślenia (w rozwijaniu warsztatu zawodowego),
6. zarządzania projektem,
7. współpracy online i offline.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- participatory lecture
- problem-based lecture
- discussion
- problem-based lecture
- discussion
Exploratory teaching methods
- case study
- panel
- laboratory
- practical
- presentation of a paper
- experimental
- panel
- laboratory
- practical
- presentation of a paper
- experimental
Online teaching methods
- cooperation-based methods
- content-presentation-oriented methods
- content-presentation-oriented methods
Prerequisites
(in Polish) Znajomość podstawowych pojęć edytorstwa naukowego i praktycznego.
W toku zajęć studenci zostaną poproszeni o założenie bezpłatnych kont w serwisach:
1. Google (usługi Drive, Docs, Slides, Sheets, Tasks),
2. Canva,
3. Korpusomat,
4. LanguageTool,
5. Monica.im,
6. Paperpile,
7. Polona2 (lub aplikacja mPolona),
8. Transkribus
i innych w zależności od zidentyfikowanych potrzeb.
Course coordinators
Term 2025/26Z: | Term 2023/24Z: | Term 2022/23Z: | Term 2024/25Z: |
Bibliography
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Notes
|
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: