Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0114
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
The practice of teaching 2506-s2POL1Z-DJP
This course has not yet been described...
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Przez 3 semestry, na I oraz II roku studiów 2-go stopnia:
godziny kontaktowe - praca na zajęciach - 150 godzin = 10 pkt ECTS.
Semestr 1 - 60 godzin (2 pkt ECTS + 2 pkt ECTS = 4 pkt ECTS), semestr 2 - 60 godzin (2 pkt ECTS + 2 pkt ECTS = 4 pkt ECTS), semestr 3 - 30 godzin (2 pkt ECTS).
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
D.1/E.1.W1. miejsce języka polskiego w ramowych planach nauczania
na poszczególnych etapach edukacyjnych;
podstawę programową przedmiotu język polski, cele kształcenia i treści nauczania
przedmiotu na poszczególnych etapach edukacyjnych,
język polski w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia,
strukturę wiedzy w zakresie języka polskiego oraz
kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania języka polskiego;
D.1/E.1.W2.
D.1/E.1.W3. integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane
z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór
i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu
materiału;
kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym D.1/E.1.W4.
potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii
informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania
się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej
uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu
nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji;
moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora
wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym
z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem
pozaszkolnym;
konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody
aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie,
odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady
doboru metod nauczania typowych dla języka polskiego;
D.1/E.1.W5.
Dziennik Ustaw – 21 – Poz. 453
D.1/E.1.W6. metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie języka polskiego – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie
oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym
potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy
uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;
D.1/E.1.W7. organizację
nauczania,
specyficzne
pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji
zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy
dla języka polskiego: wycieczki, zajęcia
terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane
z pracą domową;
sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad
projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety
edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów
edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne
zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie
komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia
elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów;
metody kształcenia w odniesieniu do języka polskiego, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego
wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności
intelektualnej;
D.1/E.1.W8.
D.1/E.1.W9.
D.1/E.1.W10. rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego
rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne
i zewnętrzne; funkcje oceny;
D.1/E.1.W11. egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów,
sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów
w ramach nauczanego przedmiotu;
D.1/E.1.W12. diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczania języka polskiego oraz sposoby wspomagania rozwoju
poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności
praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy;
metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz
konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
D.1/E.1.W13. znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych
uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym
grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości
i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji
komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
Dziennik Ustaw – 22 – Poz. 453
D.1/E.1.W14. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia
i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości
kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej
pracy dydaktyczno-wychowawczej;
D.1/E.1.W15. potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania
ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego
myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu
i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy,
w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie
przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
D.1/E.1.U1. identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności
z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami
kluczowymi;
przeanalizować rozkład materiału;
identyfikować powiązania treści języka polskiego z innymi treściami nauczania;
dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;
kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań
uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub
opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu
technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające
ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną
w klasie i w domu;
skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;
rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy
uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;
przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.
D.1/E.1.U2.
D.1/E.1.U3.
D.1/E.1.U4.
D.1/E.1.U5.
D.1/E.1.U6.
D.1/E.1.U7.
D.1/E.1.U8.
D.1/E.1.U9.
D.1/E.1.U10.
D.1/E.1.U11.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
D.1/E.1.K1.
D.1/E.1.K2.
adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz
pozaszkolnym;
zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej
aktywności fizycznej;
D.1/E.1.K3.
Dziennik Ustaw – 23 – Poz. 453
D.1/E.1.K4. promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów
cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
D.1/E.1.K5. kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego
rozwiązywania problemów;
budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz
kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz
logicznego i krytycznego myślenia;
kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych
źródeł wiedzy, w tym z Internetu;
stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Observation/demonstration teaching methods
- staging
- drama
- display
- simulation (simulation games)
- drama
- display
- simulation (simulation games)
Expository teaching methods
- discussion
- description
- narration
- participatory lecture
- description
- narration
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- presentation of a paper
- brainstorming
- experimental
- practical
- project work
- seminar
- presentation of a paper
- brainstorming
- experimental
- practical
- project work
- seminar
Online teaching methods
- games and simulations
- evaluative methods
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- integrative methods
- evaluative methods
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- integrative methods
Type of course
teaching qualifications (attribute withdrawn)
Prerequisites
(in Polish) Student uczestniczący w zajęciach musi posiadać wiedzę z zakresu historii literatury polskiej, teorii literatury, gramatyki opisowej języka polskiego, historii języka polskiego oraz językoznawstwa ogólnego.
Course coordinators
Term 2022/23Z: | Term 2025/26Z: | Term 2023/24Z: | Term 2024/25Z: |
Bibliography
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: