Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0232
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Introduction to diachronic linguistics 2506-s1POL1Z-WDJD
This course has not yet been described...
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli
1. Godziny realizowane na wykładzie (15 h) i konsultacjach (15 h) - 1,5 pkt. ECTS:
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (45 godz.) - 2,5 pkt. ECTS
2.1. praca własna studenta – 30 godz.
2.2. przygotowanie do egzaminu – 15 godz.
Łącznie: 75 godz. - 4 pkt. ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student:
W1: ma wiedzę na temat społeczno-kulturowych i politycznych uwarunkowań powstania i rozwoju wczesnego piśmiennictwa słowiańskiego; posiada podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa diachronicznego, zna podstawową terminologię i metodologię badań diachronicznych;
W2: wie, w jaki sposób doszło do wyodrębnienia się grupy słowiańskiej języków ie. i zna językowe zasady podziału języków słowiańskich
W3: zna alfabet cyrylicki i zasady jego transliteracji
W4: zna podstawy z zakresu grafii, fonetyki (zna podstawowe słowiańskie fonetyczne prawa językowe) i morfologii pierwszego literackiego języka Słowian; zna wybrane podobieństwa i różnice w realizacji określonych praw, procesów/zjawisk językowych zachodzących między poszczególnymi językami słowiańskimi/grupami języków słowiańskich
[K_W01, K_W02, K_W03, K_W07, K_W08, K_W10, K_W12]
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student:
U1: czyta ze zrozumieniem proste teksty scs. pisane alfabetem cyrylickim (wykorzystuje słownik),
U2: potrafi transliterować proste teksty cyrylickie,
U3: rozpoznaje i wyjaśnia procesy językowe ps. odzwierciedlone w formach scs. oraz wiąże je z odpowiednimi ps. prawami językowymi - dokonuje rekonstrukcji fonetycznych wyrazów psł.
U4: potrafi analizować formy morfologiczne zawarte we fragmentach tekstów pochodzących z zabytków scs. - odmienia scs. rzeczowniki przez przypadki, liczby.
[K_U01, K_U04, K_U06, K_U09, K_U12]
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student:
K1: potrafi czytać i tłumaczyć proste znormalizowane teksty scs.
K2: ma świadomość przydatności zdobytych umiejętności w pogłębianiu wiedzy filologicznej, np. umiejętność wskazania najważniejszych kontynuantów psł. form gramatycznych we współczesnym języku polskim
K2: ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy, dotyczącej pierwszego literackiego języka Słowian oraz słowiańskiej komparatystyki językowej do rozszerzenia kompetencji w zakresie studiowania filologii polskiej;
K3: zdaje sobie sprawę ze znaczenia dziedzictwa scs. dla pozostałych języków słowiańskich, w tym języka polskiego.
K_K01, K_K03, K_K06
Teaching methods
(in Polish) Prowadzący wykorzystuje różne metody eksponujące i podające.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- narration
- informative (conventional) lecture
- description
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- description
- problem-based lecture
Prerequisites
(in Polish) brak
Course coordinators
Bibliography
|
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Notes
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: