Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0229
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Basic problems of textology and editings 2506-s1POL1Z-PZZDTE
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Student za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS, odpowiadające nakładowi ok. 75 godzin pracy, z tego:
1,5 pkt ECTS za udział w wykładach (30 godz. pracy) i za konsultacje z osobą prowadzącą;
1,5 pkt ECTS za pracę własną (45 godzin pracy): bieżące przygotowywanie się do zajęć, przygotowanie się do pisemnego zaliczenia materiału (egzamin).
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Student/ka zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w zakresie filologii polskiej (literaturoznawczą i językoznawczą) i dyscyplinach pokrewnych i poprawnie ją stosuje(K_W01).
W2: Student/ka ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o literackich i pozaliterackich kontekstach literatury polskiej kształtujących procesy jej tworzenia i odbioru (K_W04).
W3: Student/ka ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tematyki związanej ze specjalizacją, którą wybrał - zna na poziomie rozszerzonym jej terminologię i metody w niej wykorzystywane, rozumie jakie jest miejsce danej dyscypliny wśród innych dziedzin działalności ludzkiej, zna relacje jakie zachodzą między tą dyscypliną a filologią polską (K_W12).
W3: Student/ka potrafi analizować typy objaśnień i założeń edytorskich (K_W01)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Student/ka wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych (K_U01).
U2: Student/ka potrafi wykazać się znajomością i zrozumieniem literackich i nieliterackich tekstów oraz koncepcji i teorii związanych z filologią polską (także z wykorzystaniem narzędzi ICT), zna teorie edytorskie i ogólne zasady przygotowania tekstów literackich do druku, rozróżnia dziedziny tekstologii i edytorstwa,definiuje pojęcia: tekst, edycja krytyczna i jej odmiany, podstawa tekstowa, koniektury i warunki ich stosowania, emendacje i warunki ich stosowania, aparat filologiczny (K_U07).
U3: Student/ka potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności literaturoznawczej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych (K_U13).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Student/ka rozumie pluralizm kulturowy, zna zasady określania chronologii utworów w dziełach zbiorowych, zna konstrukcje i rodzaje dzieł zbiorowych, zna rodzaje błędów tekstowych i zakresy modernizacji pisowni, wskazuje różne typy objaśnień, rozumie i akceptuje pracę historyka literatury przygotowującego teksty do druku (K_K03).
K2: Student/ka odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w sposób sumienny i rzetelny, samodzielnie planuje i organizuje swój edytorski warsztat pracy (K_K05).
K3: Student/ka ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, Polski, Europy i świata, podejmuje działania w tym zakresie (K_K12).
Teaching methods
(in Polish) Wykład tradycyjny obejmuje konwersatoryjną modyfikację, w której student/ka musi wykazać się samodzielną analizą sytuacji tekstowych; w toku dyskusyjnym samodzielnie dochodzi do rozwiązań wskazywanych w wykładzie teoretycznym.
Observation/demonstration teaching methods
- exhibition
- display
- display
Expository teaching methods
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
Online teaching methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Ogólne przygotowanie humanistyczne na poziomie szkoły średniej.
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Notes
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: