Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0232
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Historical grammar of Polish 2506-s1POL1L-GHJP
This course has not yet been described...
|
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Total student workload
(in Polish) Konwersatorium obejmuje 30 godzin zajęć przewidzianych na jeden semestr kształcenia, tj. część kursu gramatyki historycznej języka polskiego przewidzianego na studiach polonistycznych (całość - 60 godzin). Za zaliczenie przedmiotu student otrzymuje 3 pkt ECTS:
1) godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - 30 godzin konwersatorium, przeliczane na 1,2 punkty ECTS;
2) godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego w ramach konsultacji indywidualnych - 5 godzin (0,2 ECTS)
3) godziny przeznaczone na pracę własną studenta, tj. przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia końcowego - 40 godzin (1,6 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Po zakończeniu kursu student/ka:
W1 zna podstawową terminologię językoznawczą z zakresu przedmiotów historycznojęzykowych, potrafi się nią posługiwać K_W01, K_W07
W2 ma pogłębioną, uporządkowaną i szczegółową wiedzę na temat pewnej liczby ważnych autorów, tekstów i zjawisk z historii języków słowiańskich, w tym języka polskiego: K_W02, K_W03
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1 student umie analizować język i grafię tekstów staropolskich K_U01, K_U02, K_U13;
U2 słuchacz potrafi opisać ewolucję systemu fonologicznego języka polskiego; wskazać tendencje i prawa językowe kierujące zmianami języka; rozpoznać ślady dawnych procesów fonetycznych we współczesnych formach językowych; rekonstruuje prasłowiańskie postaci wyrażeń współczesnych; porównuje język polski z innymi językami słowiańskimi K_U03, K_U04, K_U06;
U3 student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień historycznojęzykowych: K_U07, K_U10, K_U15
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1 student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia: K_K01;
K2 student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w sposób sumienny i rzetelny, samodzielnie planuje i organizuje swój warsztat pracy: K_K02, K_K08;
K3 słuchacz samodzielnie stosuje metody i procedury badawcze do uzasadniania hipotez i wyjaśniania twierdzeń językoznawczych oraz dostrzega i rozumie wpływ czynnika historycznego na stan współczesnej polszczyzny, dostrzega relacje między polszczyzną dawną i współczesną; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, podejmuje działania w tym zakresie: K_K03, K_K04.
Teaching methods
(in Polish) Prowadzący łączy metody dydaktyczne podające i eksponujące z metodami poszukującymi, a szczególnie problemowymi i ćwiczeniowymi.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- problem-based lecture
- participatory lecture
- discussion
- problem-based lecture
- participatory lecture
- discussion
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- presentation of a paper
- practical
- presentation of a paper
- practical
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Warunkiem uczestnictwa jest zaliczenie wykładu ze Wstępu do językoznawstwa diachronicznego.
Course coordinators
Bibliography
|
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Notes
|
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: