Conducted in
term:
2022/23Z
ISCED code: 0110
ECTS credits:
1
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Pedagogy 2500-s1NA1Z-PED
This course has not yet been described...
|
Term 2022/23Z:
None |
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem wykładowcy - synchroniczne wykłady on-line w terminach przewidzianych w planie zajęć - 30 godzin
- udział w wykładach – 30 godzin .
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta - systematyczna lektura literatury - 10 godzin
3. Praca własna nad przygotowaniem się do egzaminu - 10 godzin
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Ma wiedzę na temat podstawowych koncepcji rozwoju, socjalizacji, wychowania, kształcenia i autoedukacji człowieka
W2: na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń
W3: Ma wiedzę na temat zinstytucjonalizowanej edukacji i praktyki edukacyjnej
W szczególności:
a) na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń,
b) wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, podstaw,
c) klasycznych i współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów,
d) zna i rozumie normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym)
e) rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów
f) zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji;
g) struktury i funkcji systemu edukacji celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych,
h) prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością;
i) specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
j) bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie,
k) projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego,
m) etyki zawodu nauczyciela;
Różnice programowe wynikające ze zmiany standardów kształcenia nauczycieli, które obowiązują od roku akademickiego 2019/2020; Pedagogika (na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.)
1. Student zna podstawowe zagadnienia i rozumie problematykę związaną z oceną jakości działalności szkoły i innych placówek systemu oświaty
2. Student rozumie konieczność ustawicznego kształcenia nauczycieli oraz zna zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego
3. Student ma wiedzę dotyczącą problematyki dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; w szczególności: zjawiska agresji i przemocy elektronicznej, uzależnień (w tym od urządzeń elektronicznych), odrzucenia przez grupę rówieśniczą, prześladowań
4. Student posiada wiedzę dotyczącą szkolnej sytuacji dzieci z doświadczeniem migracyjnym (np z dotkniętej represjami sąsiedniej Białorusi)
5. Student ma wiedzę dotyczącą konieczności i form wspierania samorządności i autonomii swoich uczniów
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Potrafi pozyskiwać dane oraz zastosować podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania procesów i zjawisk społecznych/edukacyjnych.
W szczególności:
a) potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych,
b) potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji,
c) rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym;
c) posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej,
d) potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej,
e) potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym),
rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów;
f) wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem;
g) monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły;
g) potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce,
h) potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności,
i) potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne,
j) potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego;
Różnice programowe wynikające ze zmiany standardów kształcenia nauczycieli, które obowiązują od roku akademickiego 2019/2020; Pedagogika (na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.)
1. Student potrafi wybrać i zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego
2. Student potrafi wybrać i dostosować program nauczania zgodny z podstawą programową do aktualnych potrzeb swoich uczniów oraz sytuacji społecznej (w tym epidemicznej)
3. Student jest w mocy, aby rozpoznać sytuację zagrożeń i uzależnień u uczniów i adekwatnie zareagować (przemoc, uzależniania, depresja, samobójstwo).
4. Student posiada umiejętności, pozwalające na nawiązywanie owocnej współpracy z innymi nauczycielami oraz z otoczeniem społecznym
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych student:
a) ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych),
b) jest gotowy do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej;
c) porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią;
d) podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej;
e) projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji;
f) pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej
d) ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka,
f) odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze),
Różnice programowe wynikające ze zmiany standardów kształcenia nauczycieli, które obowiązują od roku akademickiego 2019/2020; Pedagogika (na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.)
1. Student jest zdolny do okazywania empatii uczniom, współpracownikom oraz sobie oraz do zapewnienia profesjonalnego wsparcia i pomocy
2. Student, przy współpracy środowiska społecznego, pogłębia soją wiedzę i umiejętności pedagogiczne; ma potrzebę samorozwoju
3. Student jest gotów do współpracy z lokalnym środowiskiem społecznym i edukacyjnym, kreuje je, ulepsza, potrafi na nie realnie wpływać
Teaching methods
(in Polish) Wykłady prowadzone są on-line w czasie rzeczywistym, zgodnie z planem studiów, na platformie TEAMS.
Wykład informacyjny
Wykład konwersatoryjny
Klasyczna metoda problemowa
Expository teaching methods
- description
- narration
- problem-based lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- narration
- problem-based lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- classic problem-solving
- classic problem-solving
Online teaching methods
- methods developing reflexive thinking
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
Type of course
compulsory course
Course coordinators
Bibliography
|
Term 2022/23Z:
None |
Notes
|
Term 2022/23Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: