Conducted in
term:
2022/23L
ISCED code: 0313
ECTS credits:
1
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Psychology 2500-s1NA1L-PSYCH
This course has not yet been described...
|
Term 2022/23L:
None |
Total student workload
(in Polish) - godziny zajęć: 30, 12 godzin e-learning, 18 godzin stacjonarnie,
- przygotowanie się do zajęć i kolokwium, kontakt z prowadzącym - 40
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.1.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i
przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć,
rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i
uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji,
temperamentu, osobowości i stylu poznawczego;
B.1.W2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój
fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie,
mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny,
zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji
psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w
kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych,
teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów,
zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych
uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji,
krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a
także kształtowania się stylu życia;
B.1.W3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich
uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i
uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie
się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w
komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się
uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji
− autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną,
porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach
konfliktowych;
B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia
w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z
uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i
strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju
uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i
metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami;
B.1.W5. zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela –
identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i
nauczycielskie wypalenie zawodowe.
Learning outcomes - skills
(in Polish) B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów;
B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;
B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;
B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej;
B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się;
B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań;
B.1.U7. radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;
B.1.U8. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne eksponujace
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające:
- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- projektu
- referatu
- studium przypadku
Observation/demonstration teaching methods
- drama
- staging
- staging
Expository teaching methods
- narration
- description
Exploratory teaching methods
- seminar
- practical
- observation
- biographical
- brainstorming
- experimental
- practical
- observation
- biographical
- brainstorming
- experimental
Prerequisites
(in Polish) Brak
Course coordinators
Bibliography
|
Term 2022/23L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: