Conducted in
terms:
2022/23Z, 2024/25Z
ISCED code: 0915
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Speech Therapy Practice 2500-PO-2Z-PRAKT
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Czas pracy studenta przeliczany jest na 2punkty ECTS,
obejmujące aktywny i przygotowany udział w praktykach logopedycznych (30 godzin praktyk i 30 godzin pracy własnej).
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) EUS_W01; EUS_W02; EUS_W03; K_W01; K_W12; K_W15; K_W20; K_W23
Student:
- zna podstawy prawne na podstawie których organizowane są zajęcia korekcyjne i wyrównawcze, procedury postępowania terapeutycznego, zasady prowadzenia wywiadu, diagnozy i terapii.
- zna narzędzia diagnostyczne do diagnozy: dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii, ADHD.
- posiada wiedzę z zakresu współpracy m.in. z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, nauczycielami, sposób prowadzenia dokumentacji.
- zna podstawowe procedury postępowania terapeutycznego: diagnozowanie, budowanie programu terapii, postępowanie terapeutyczne.
- zna techniki relaksacji, uczenia się, zapamiętywania.
Student nabywa także wiedzę z zakresu: różnicowania wad i błędów wymowy; rozpoznawania wad wymowy występujących u dzieci w pierwszych latach życia (opóźniony rozwój mowy; sygmatyzm, rotacyzm, kappacyzm, gammacyzm, lambdacyzm, mowa bezdźwięczna, nosowanie); zasad prowadzenia ćwiczeń logopedycznych w tym: ćwiczeń artykulatorów, ćwiczeń oddechowych, ćwiczeń słuchowych, ćwiczeń artykulacyjnych; zasad programowania terapii.
Student pozna zasady prowadzenia: diagnozy logopedycznej, wywiadu logopedycznego, budowania programu terapeutycznego.
Ponadto: zna podstawy z zakresu neuroanatomii; ma opanowaną terminologię z zakresu neurologopedii; definiuje pojęcie mowy i języka; definiuje i klasyfikuje poszczególne typy afazji; definiuje i charakteryzuje typy dyzartrii.
Learning outcomes - skills
(in Polish) EUS_U1; EUS_U2; EUS_U3; K_U14; K_U15
Student:
- posiada umiejętność dokumentowania zajęć; opracowywania programów terapeutycznych, korzystania z narzędzi diagnostycznych (w tym narzędzi do badania słuchu fonemowego, lateralizacji).
- posiada umiejętność stosowania procedur diagnostycznych z wykorzystaniem właściwych narzędzi do prowadzenia badań.
- wykonuje pomoce do prowadzenia zajęć korekcyjnych- kompensacyjnych i wyrównawczych.
- posiada umiejętność budowanie programu terapii w zakresie pracy z uczniem z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią, ADHD.
- stosuje poznane techniki uczenia się, zapamiętywania.
Ponadto student nabędzie umiejętność:
- różnicowania wad wymowy i błędów wymowy.
- diagnozowania wad wymowy występujących u dzieci w pierwszych latach życia, w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz określenia etapów rozwoju mowy dziecka.
Student nabędzie także umiejętność:
- opracowywania programowania terapii.
- przygotowywania programów terapeutycznych.
- opracowywania zestawów ćwiczeń artykulatorów, oddechowych, słuchowych, artykulacyjnych. Zestawy ćwiczeń artykulatorów połączone zostaną z budowaniem bajki logopedycznej, z wykorzystaniem sylwet, pacynek czy teatru z łyżki. Do ćwiczeń oddechowych student nabędzie umiejętności przygotowywania "Oddechowej walizki logopedycznej".
Student:
- wyjaśnia neurobiologiczne uwarunkowania rozwoju mowy i języka
- opisuje metody diagnozowania i rehabilitacji afazji
- opisuje metody diagnozowania i rehabilitacji dyzartrii
- wdraża ćwiczenia emisji głosu do rehabilitacji zaburzeń głosu
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) EUS_K01; EUS_K02; EUS_K03; K_K06; K_K08; K_K10; K_K12
Student posiada umiejętność nawiązywania kontaktów z rodzicami, dziećmi, nauczycielami, wychowawcami. Potrafi prowadzić wywiad z rodzicem, gromadzić niezbędne informacje z zachowaniem zasady poufności i empatii. Student umiejętnie prowadzi wywiad logopedyczny, obserwuje i ocenia nieprawidłowości w rozwoju dziecka i wskazuje rodzicowi możliwości wyboru specjalisty. Ma świadomość prowadzenia zindywidualizowanych działań diagnostycznych i terapeutycznych.
Observation/demonstration teaching methods
- simulation (simulation games)
- display
- exhibition
- display
- exhibition
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- description
- narration
- discussion
- description
- narration
- discussion
Exploratory teaching methods
- observation
- brainstorming
- practical
- presentation of a paper
- experimental
- situational
- case study
- project work
- classic problem-solving
- brainstorming
- practical
- presentation of a paper
- experimental
- situational
- case study
- project work
- classic problem-solving
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Zaliczenie przedmiotów z pierwszego roku przewidzianych programem studiów oraz praktyk w II semestrze m.in. z zakresu: metodyki i warsztatu logopedy; diagnozy, profilaktyki i terapii logopedycznej; surdologopedii.
Course coordinators
Term 2022/23Z: | Term 2024/25Z: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: