Conducted in
terms:
2022/23L, 2024/25L
ISCED code: 0915
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Language Teaching in Logopaedics 2500-PO-2L-GLOTLOG
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Studentowi przyznaje się 5 pkt. ECTS, które obejmują: konwersatorium z glottologopedii - 20 godz. oraz pracę przygotowującą do zajęć i w ramach zajęć (opracowanie konspektów do prowadzenia zajęć z dzieckiem, przygotowanie gry dydaktycznej z opisem, prezentacja pomocy logopedycznych; praca w grupach obejmująca: opracowanie na podstawie literatury przedmiotu i wykładów charakterystyki konkretnych zaburzeń i zaprezentowanie wyników swojej pracy pozostałym słuchaczom) - 3 ECTS,
konsultacje z osobą prowadzącą przedmiot - 1 ECTS
pracę własną studenta (w tym przygotowanie do egzaminu) - 1 ECTS.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) EUS_W01; EUS_W02; EUS_W03; K_W01; KW_12; K_W15
Student nabywa wiedzę z zakresu:
1. różnicowania wad i błędów wymowy;
2. rozpoznawania wad wymowy występujących u dzieci w pierwszych latach życia (opóźniony rozwój mowy; sygmatyzm, rotacyzm, kappacyzm, gammacyzm, lambdacyzm, mowa bezdźwięczna, nosowanie).
3. zasad prowadzenia ćwiczeń logopedycznych w tym: ćwiczeń artykulatorów, ćwiczeń oddechowych, ćwiczeń słuchowych, ćwiczeń artykulacyjnych.
4. zasad programowania terapii.
Ponadto w ramach zajęć student pogłębi wiedzę z zakresu: etapów rozwoju mowy dziecka w okresie prenatalnym i postnatalnym (z określeniem odruchów, systemu głosek i form wypowiedzi charakterystycznych dla danego etapu). Student pozna zasady prowadzenia: diagnozy logopedycznej, wywiadu logopedycznego, budowania programu terapeutycznego.
Learning outcomes - skills
(in Polish) EUS_U01; EUS_U02; EUS_U03; K_U17;K_U19
Student nabędzie umiejętność:
1. różnicowania wad wymowy i błędów wymowy.
2. diagnozowania wad wymowy występujących u dzieci w pierwszych latach życia, w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz określenia etapów rozwoju mowy dziecka.
Student nabędzie także umiejętność:
1. opracowywania programowania terapii.
2. przygotowywania programów terapeutycznych.
3. opracowywania zestawów ćwiczeń artykulatorów, oddechowych, słuchowych, artykulacyjnych do czego wykorzysta również wiedzę uzyskaną w ramach przedmiotów Ortodoncja, Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Zestawy ćwiczeń artykulatorów połączone zostaną z budowaniem bajki logopedycznej, z wykorzystaniem sylwet, pacynek czy teatru z łyżki. Do ćwiczeń oddechowych student nabędzie umiejętności przygotowywania "Oddechowej walizki logopedycznej".
Opracowane programy terapeutyczne, zestawy ćwiczeń oddechowych, artykulatorów czy słuchowych student będzie miał okazję wykorzystać i zaprezentować w ramach praktyk logopedycznych w odniesieniu do konkretnych pacjentów.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) EUS_K01; EUS_K02; EUS_K03; K_K06; K_K08; K_K10; K_K12
Student:
1. nawiązuje kontakt z rodzicem i dzieckiem.
2. umiejętnie prowadzi wywiad logopedyczny, obserwuje i ocenia nieprawidłowości w rozwoju dziecka i wskazuje rodzicowi możliwości wyboru specjalisty.
Observation/demonstration teaching methods
- display
- exhibition
- simulation (simulation games)
- exhibition
- simulation (simulation games)
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- narration
- description
- problem-based lecture
- programmed material
- participatory lecture
- narration
- description
- problem-based lecture
- programmed material
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- presentation of a paper
- practical
- observation
- expert panels
- brainstorming
- project work
- experimental
- seminar
- case study
- classic problem-solving
- situational
- practical
- observation
- expert panels
- brainstorming
- project work
- experimental
- seminar
- case study
- classic problem-solving
- situational
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student powinien posiadać wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania narządów artykulacyjnych, oddechowych i fonacyjnych; znać zasady budowania narzędzi do prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej; posiadać umiejętność różnicowania słuchu fonemowego i awerbalnego oraz wiedzę z zakresu ortodoncji, zaburzeń mowy u dziecka od 0, metodyki zajęć korekcyjno-wyrównawczych.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: