Conducted in
term:
2022/23Z
ISCED code: 0114
ECTS credits:
1
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
(in Polish) Nauczanie gramatyki i słownictwa_1 2500-NGiS1-NJPjO
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Nakład pracy dla 1. semestru:
udział w zajęciach - 10 godzin = 0,4 ECTS
zapoznanie się z lekturą = 5 godzin = 0,20 ECTS
przygotowanie materiałów na zajęcia i prac zaliczeniowych = 10 godzin = 0,4 ECTS
25 godzin = 1 ECTS
Nakład pracy dla całego przedmiotu, tj. dotyczy semestru zimowego i letniego:
udział w zajęciach - 20 godzin = 0,8 ECTS
zapoznanie się z lekturą = 10 godzin = 0,40 ECTS
przygotowanie materiałów na zajęcia i prac zaliczeniowych = 20 godzin = 0,8 ECTS
50 godzin = 2 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) - charakteryzuje stosowane w glottodydaktyce polonistycznej koncepcje nauczania gramatyki;
- wymienia pomoce dydaktyczne przeznaczone do nauczania i utrwalania znajomości gramatyki, przyporządkowuje je poszczególnym poziomom znajomości języka polskiego;
- orientuje się w wykazie zagadnień gramatycznych dla poziomu podstawowego B1, średniego ogólnego B2 oraz zaawansowanego C1, zawartym w „Standardach wymagań dla poszczególnych certyfikatowych poziomów zaawansowania znajomości języka polskiego jako obcego”,
- definiuje kompetencję leksykalną i jej komponenty;
- ma wiedzę na temat różnych technik wprowadzania, powtarzania i utrwalania słownictwa;
- wymienia pomoce dydaktyczne przeznaczone do nauczania i utrwalania znajomości słownictwa, przyporządkowuje je poszczególnym poziomom znajomości języka polskiego;
- charakteryzuje przydatność ogólnych słowników języka polskiego w dydaktyce języka polskiego jako obcego;
- wie, w jaki sposób poszczególne bloki słownictwa powiązane są z wiadomościami gramatycznymi i sytuacjami komunikacyjnymi
EK_W01; EK_W02; EK_W03; EK_W06; EK_W07; EK_W08; EK_W09; EK_W10
Learning outcomes - skills
(in Polish) - dobiera zagadnienia gramatyczne i metody ich nauczania do poziomu znajomości języka polskiego uczniów oraz realizowanych celów językowych;
- łączy zagadnienia gramatyczne z funkcjami językowymi, sytuacjami komunikatywnymi i tematyką zajęć;
- dobiera gotowe materiały dydaktyczne, zgodnie z założonymi celami kursu;
- tworzy własne materiały dydaktyczne (ćwiczenia gramatyczne);
- przygotowuje konspekty fragmentów lekcji poświęconych wprowadzaniu i utrwalaniu materiału gramatycznego;
- rozpoznaje, poprawia i analizuje przyczyny błędów gramatycznych popełnianych przez uczniów podczas przyswajania języka polskiego
- wybiera najwłaściwszą w danej sytuacji i najłatwiejszą do zrozumienia dla ucznia technikę objaśniania nowego słownictwa;
- potrafi dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń powtórzeniowych dla każdego bloku leksykalnego;
- krytycznie analizuje opisy leksykograficzne i modyfikuje je w celach wykorzystania podczas zajęć z osobami obcojęzycznymi;
- dobiera opracowania leksykograficzne do celów kursu i lekcji;
- przystępnie objaśnia wiadomości zawarte w opisie leksykograficznym.
EK_U01; EK_U02; EK_U03; EK_U04; EK_U05; EK_U06; EK_U07; EK_U08
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) - potrafi pracować w zespole;
- jasno i precyzyjnie przedstawia swoje stanowisko i umiejętnie argumentuje podjęte decyzje;
- przyjmuje argumenty innych osób, w miarę potrzeby modyfikuje plany dydaktyczne;
- terminowo i rzetelnie wywiązuje się z powierzonych zadań
EK_K01; EK_K02
Expository teaching methods
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- brainstorming
- practical
- project work
- classic problem-solving
- observation
- practical
- project work
- classic problem-solving
- observation
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: