Mental disorders in the light of cognitive-behavioral theories
2404-P-MF-ZP-sj
The following topic areas are covered during the classes:
1. Theoretical assumptions of cognitive-behavioral therapy.
2. Basic concepts in cognitive-behavioral therapy (including automatic thoughts, key beliefs, cognitive distortions).
3. Selected cognitive models of anxiety disorders: social anxiety, GAD, agoraphobia, anxiety disorder with panic attacks, health anxiety.
4. Conceptualization of clinical cases based on selected models.
5. Research in the area of application of cognitive-behavioral theories in clinical practice.
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 25
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 20
Łącznie: 60h- 2 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W11, K_W13, K_W20, K_W22
Efekty przedmiotowe:
W1: Zna podstawowe założenia teoretyczne koncepcji poznawczo-behawioralnych (K_W11, K_W13, K_W20)
W2: Zna terminologię związaną z nurtem poznawczo-behawioralnym (K_W11, K_W13, K_W20)
W3: Zna wybrane modele zaburzeń lękowych w ujęciu poznawczo-behawioralnym (K_W20)
W4: Zna podstawowe badania weryfikujące empirycznie użyteczność modeli poznawczo-behawioralnych w praktyce klinicznej (K_W22)
Learning outcomes - skills
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_U01, K_U13, K_U14, K_U15
Efekty przedmiotowe:
U1: Potrafi posługiwać się terminami z obszaru psychoterapii poznawczo- behawioralnej (K_U01).
U2: Potrafi wskazać i omówić mechanizmy powstawania i podtrzymywania wybranych zaburzeń lękowych w ujęciu teorii poznawczo-behawioralnych (K_U13, K_U14, K_U15).
U3: Potrafi wskazać różnice między modelami wyjaśniającymi poszczególne zaburzenia lękowe i na tej podstawie uzasadnić zróżnicowanie protokołów terapeutycznych w praktyce klinicznej (K_U14, K_U15).
U4: Potrafi wykonać podstawową konceptualizację opisu przypadku klinicznego w oparciu o trafnie dobrany model teoretyczny (K_U14, K_U15).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_K03, K_K08, K_K10, K_K11
Efekty przedmiotowe:
K1: Rozumie konieczność indywidualnego podejścia do problemu pacjenta i oparcie planowanej pomocy na zweryfikowanych empirycznie modelach teoretycznych (K_K03, K_K08, K_K10).
K2: Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i pracy pod superwizją (K_K10, K_K11).
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
Metody dydaktyczne podające (opis, studium przypadku, elementy wykładowe).
Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach.
Expository teaching methods
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- case study
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Kurs będzie szczególnie przydatny dla osób posiadających podstawy wiedzy z zakresu psychopatologii, psychologicznej diagnozy
klinicznej i psychoterapii (zajęcia na specjalności klinicznej)- bazuje na wiedzy z wymienionych obszarów
Course coordinators
Assessment criteria
Attendance at classes (1 absence allowed).
Activity in classes
Implementation of tasks - case studies.
Colloquium checking knowledge (topics in line with the expected learning outcomes)
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: