In Search of Happiness - Introduction to Health Psychology
2404-P-MF-WPZSWPZ-Sj
The following topic areas are covered during the classes:
1. Basic concepts in the field of health psychology.
2. Current models and approaches used in health psychology (including the salutogenetic model).
3. Concepts of psychological stress and indicate the relationship between stress and health and disease.
4. Selected personality properties conducive to health (including sense of coherence, optimism, self-esteem, self-efficacy).
5. Introduction to selected methods of assessing immune resources and deficits in health and disease processes.
6. Discussion of the Code of Professional Ethics for a psychologist in the field of activities related to health psychology (psychological assistance, training).
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 30h
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 30h
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 30h
Łącznie: 90h- 3ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W02, K_W12, K_W13, K_W18, K_W20
Efekty przedmiotowe:
W1: Zna i potrafi wyjaśnić koncepcje zdrowia w psychologii (K_W02, K_W18, K_W20).
W2: Zna i potrafi wyjaśnić wybrane modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia (K_W20).
W3: Zna i potrafi wyjaśnić model salutogenetyczny w kontekście psychologii zdrowia. (K_W20).
W4: Zna i potrafi omówić koncepcje stresu psychologicznego i wskazać związki stresu ze zdrowiem i chorobą (K_W13, K_W20).
W5: Zna i potrafi wyjaśnić rolę zasobów i deficytów odpornościowych w procesach zdrowia i choroby (K_W13, K_W20).
W6: Zna, potrafi wymienić i omówić właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu (min. poczucie koherencji, optymizm, poczucie własnej wartości, poczucie własnej skuteczności) (K_W12, K_W13).
W7: Potrafi wyjaśnić uwarunkowania i rolę zachowań prozdrowotnych (K_W13, K_W20).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_U07, K_U13, K_U14, K_U15, K_U16, K_U17
Efekty przedmiotowe:
U1: Na podstawie posiadanej wiedzy teoretycznej potrafi wskazać czynniki ryzyka i zasoby odpornościowe u diagnozowanej osoby (K_U07, K_U13, K_U14).
U2: Potrafi wymienić podstawowe narzędzia psychologiczne służące ocenie właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu i chorobie (K_U17).
U3: Potrafi zaprojektować ćwiczenia rozwijające wybrane umiejętności/kompetencje (K_U15, K_U16).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_K03, K_K08, K_K10, K_K12
Efekty przedmiotowe:
K1: Posiada umiejętność obserwacji, opisu rzeczywistości i selekcji informacji w procesie diagnozy (K_K03).
K2: Potrafi wskazać i omówić właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu i chorobie oraz wyjaśnić ich znaczenie w sposób zrozumiały dla odbiorcy (pacjenta/klienta) (K_K03)
K3: Zna i przestrzega zasad etyki zawodowej w działaniach podejmowanych w obszarze promocji zdrowia (K_K03, K_K08, K_K10, K_K12).
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- brainstorming
- presentation of a paper
Online teaching methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Brak
Course coordinators
Assessment criteria
• Attendance and activity in classes (2 absences allowed)
• Preparation of assigned tasks,
• Pass with grade (test).
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: