Introduction to Cognitive-Behavioral Therapy
2404-P-MF-WPPB-SJ
The following topic areas are covered during the classes:
1. Theoretical assumptions of cognitive-behavioral therapy.
2. Basic concepts in cognitive-behavioral therapy (including automatic thoughts, key beliefs, cognitive distortions).
3. Selected cognitive models of mental disorders: anxiety and affective disorders.
4. Therapist's competences important in cognitive-behavioral therapy.
5. Features of the therapeutic relationship in cognitive-behavioral therapy, the role of the therapist and the patient.
6. Stages of the therapeutic process in cognitive-behavioral therapy.
7. Selected techniques of cognitive-behavioral therapy (including the ABC scheme, down arrow, behavioral experiment).
8. The effectiveness of cognitive-behavioral therapy in the light of previous research.
9. Ethics in the work of a cognitive-behavioral psychotherapist.
10. The profession of a psychotherapist in the light of applicable regulations
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu:30h
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 45h
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 45h
Łącznie godz.120 – 4 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W05, K_W11, K_W16, K_W17, K_W20, K_W21
Efekty przedmiotowe:
W1: Zna podstawowe założenia teoretyczne psychoterapii poznawczo-behawioralnej (K_W11, K_W16, K_W17, K_W20).
W2: Zna terminologię związaną. z terapią poznawczo-behawioralną (K_W11, K_W20).
W3: Zna podstawowe modele poznawcze wybranych zaburzeń psychicznych (K_W20).
W4: Zna przebieg procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo- behawioralnej (K_W21).
W5:Zna wybrane techniki stosowane w psychoterapii poznawczo-behawioralnej (K_W21).
W6: Zna podstawowe dane naukowe weryfikujące skuteczność psychoterapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu poszczególnych zaburzeń psychicznych (K_W05).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_U01, K_U13, K_U14, K_U15, K_U16
Efekty przedmiotowe:
U1: Potrafi posługiwać się terminami z obszaru psychoterapii poznawczo- behawioralnej (K_U01).
U2: Potrafi wyjaśnić mechanizmy wybranych zaburzeń psychicznych na podstawie poznanych modeli poznawczych (K_U13, K_U14, K_U15).
U3: Potrafi wymienić i omówić poszczególne etapy procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo-behawioralnej (K_U15, K_U16).
U4: Potrafi wskazać zastosowania wybranych technik terapeutycznych (K_U15, K_U16).
U5: Potrafi krytycznie ocenić, w oparciu o dane empiryczne, przydatność metod psychoterapii poznawczo- behawioralnej w leczeniu określonych zaburzeń (K_U15, K_U16).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_K03, K_K08, K_K10, K_K11, K_K12
Efekty przedmiotowe:
K1: Posiada kompetencje społeczne umożliwiające skuteczne stosowanie technik terapeutycznych (K_K03)
K2: Zna i szanuje prawa pacjenta w procesie terapeutycznym (K_K08, K_K10, K_K12).
K3: Rozumie znaczenie nawiązania prawidłowej relacji z pacjentem i współpracy w procesie terapeutycznym (K_K03, K_K08)
K4: Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i pracy pod superwizją (K_K10, K_K11).
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
Metody dydaktyczne podające (opis, studium przypadku, elementy wykładowe).
Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach.
Expository teaching methods
- participatory lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- case study
Prerequisites
(in Polish) Kurs będzie szczególnie przydatny dla osób posiadających podstawy wiedzy z zakresu psychopatologii, psychologicznej diagnozy klinicznej i psychoterapii (zajęcia na specjalności klinicznej)- bazuje na wiedzy z wymienionych obszarów.
Course coordinators
Assessment criteria
Attendance at classes (2 absences allowed).
Activity in classes
Implementation of tasks - case studies.
Colloquium checking knowledge (topics in line with the expected learning outcomes).
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: