Psychology of justice
2404-P-MF-PSp-sj
The aim of the course is to familiarize students with selected theories and research, both classic and newest, in the field of psychology of justice.
During the course, students will be able to learn about the latest results, research techniques and analysis methods that are used in current psychological research.
During the classes we will cover the following topics:
1. Justice – what exactly is it? Various approaches to justice – philosophical, psychological, sociological, legal.
2. Distributive justice – how “fairly” do we divide limited goods and resources? What rules do we take into account when dividing resources? What is a resource and can its nature influence the choice of division rule?
3. Procedural justice – are the principles of fair play important for the sense of justice? Can the feeling of being treated fairly translate into greater satisfaction with the decision/judgment and greater willingness to comply?
4. Belief in a just world - the need for justice or justifying injustice in the world? Positive and negative effects of a strong belief in a just world.
5. Sensitivity to justice – are we sensitive to manifestations of justice and injustice in the world?
6. Retributive justice and restorative justice - punish severely or maybe it is better to give a chance to repair the harm caused?
7. Research on justice in various areas of social life - e.g. education, environmental protection, organizations, workplace.
Total student workload
- hours carried out with the participation of the lecturer: 30 h
- reading literature and preparation for the colloquium: 20 h
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efekty przedmiotowe:
W01: student zna wybrane teorie z zakresu psychologii sprawiedliwości
W02: student zna wybrane klasyczne i najnowsze badania z zakresu psychologii sprawiedliwości
W03: student zna nowe kierunki metodologiczne i techniki badawcze wykorzystywane w badaniach z zakresu psychologii sprawiedliwości
W04: student zna wybrane najnowsze techniki analizy danych w badaniach z zakresu psychologii sprawiedliwości
Efekty kierunkowe:
Student:
K_W02: ma poszerzoną wiedzę o relacjach między psychologią a naukami: humanistycznymi, społecznymi, przyrodniczymi i technicznymi
K_W15: zna definicje pojęć psychologii społecznej; rozumie zjawiska i prawidłowości zjawisk społecznych
K_W17: ma wiedzę o podstawowych mechanizmach oraz uwarunkowaniach funkcjonowania jednostki w relacjach interpersonalnych i w grupach
Learning outcomes - skills
(in Polish) Efekty przedmiotowe:
U01: student potrafi dokonać trafnej i rzetelnej analizy jakości tekstu naukowego i badań z dziedziny psychologii sprawiedliwości
U02: student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu psychologii sprawiedliwości do zrozumienia, analizy i interpretacji problemów społecznych
Efekty kierunkowe:
Student:
K_U01: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do opisu i analizowania procesów i zjawisk psychicznych i społecznych; posługując się prawidłową terminologią potrafi zidentyfikować uwarunkowania ludzkich zachowań, opisać przebieg zjawisk społecznych oraz funkcjonowanie grup społecznych
K_U04: posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze
K_U18: posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Efekty przedmiotowe:
K01: student potrafi merytorycznie dyskutować na temat jakości badań naukowych
K02: student potrafi merytorycznie uargumentować, dlaczego uważa przeanalizowane przez siebie badanie naukowe za przeprowadzone rzetelnie i poprawnie
K03: student potrafi merytorycznie dyskutować na temat najnowszych kierunków badawczych w psychologii sprawiedliwości
Efekty kierunkowe:
Student:
K_K07: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów
K_K12: respektuje różnorodności wartości i stylów życia przyjmowanych przez ludzi; odnosi się̨ z szacunkiem do ludzi niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej i wyznania; respektuje różne potrzeby osób w zakresie form pomocy psychologicznej
Expository teaching methods
- participatory lecture
- narration
- description
Exploratory teaching methods
- practical
- presentation of a paper
Online teaching methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
Type of course
elective course
Prerequisites
Ability to read scientific texts in English.
Course coordinators
Assessment criteria
- Attendance at classes (2 absences allowed)
- Activity during classes
- Test - the test consists of 16 closed, single-choice questions and one open question.
Grading scale:
19–20 points – 5
17–18 points – 4+
15–16 points – 4
13–14 points – 3+
11–12 points – 3
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: