Psychiatry of Children and Adolescents
2404-P-MF-PDM-SJ
1. Developmental profile of children and adolescents, goals of individual development stages, possible crises (with particular emphasis on the needs of security, bonding, autonomy, self-expression, self-esteem, real limitations and addressing the issues of adolescence),
2. Current classifications of mental disorders, extended to include differences occurring in children and adolescents,
3. Symptoms of mental disorders in children and adolescents, developing the ability to recognize them,
4. Creating therapy plans, organizing support in the family, at school, in the peer community,
5. Discussion of the applicable legal and ethical aspects related to the diagnosis and therapy of children and adolescents with mental disorders
6. Getting to know specific problems and difficulties in working with children and adolescents with mental disorders and their families,
7. Improving the ability to create a lasting therapeutic relationship between a minor and a clinician, based on mutual trust, taking into account the role of the parent/guardian
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15h do roku 2023/24, od roku 2024/25- 30h
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 20h, od roku 2024/25- 30h
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w zaliczeniu): 20h, od roku 2024/25- 30h
Łącznie godz. 55 – 2 ECTS, od roku 2024/25- 90h- 3 pkt ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W18, K_W20, K_W21, K_W22, K_W26,
Efekty przedmiotowe:
W1: Zna etapy rozwojowe okresu dzieciństwa i dorastania oraz możliwe kryzysy (K_W18, K_W20),
W2: Zna klasyfikacje zaburzeń psychicznych, rozszerzone o zaburzenia okresu dzieciństwa i dorastania (K_W20, K_W26),
W3: Zna zespoły objawów zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży (K_W20),
W4: Zna wybrane metody terapii zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży (K_W21),
W5: Zna obowiązujące aspekty prawne i etyczne związane z diagnostyką, terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi (K_W22),
W6: Zna specyficzne trudności w pracy z z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi oraz ich rodzinami (K_W18).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_U01, K_U12, K_U13, K_U14, K_U15, K_U16
Efekty przedmiotowe:
U1: Potrafi omówić etapy rozwojowe okresu dzieciństwa i dorastania oraz wskazać możliwe kryzysy (K_U13),
U2: Potrafi korzystać z klasyfikacji zaburzeń psychicznych w kontekście zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania (K_U01, K_U14),
U3: Potrafi omówić zespoły objawów zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży (K_U01, K_U14),
U4: Potrafi omówić podstawowe zasady tworzenia planów terapii, organizacji wsparcia w rodzinie , w szkole, w środowisku rówieśniczym (K_U15,K_U16),
U5: Potrafi wymienić obowiązujące aspekty prawne i etyczne związane z diagnostyką, terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi (K_U12),
U 6: Potrafi wskazać możliwe problemy i trudności w pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi oraz ich rodzinami (K_U15),
U7: Potrafi wskazać podstawowe zasady budowania trwałej, opartej na wzajemnym zaufaniu relację terapeutyczną małoletni-klinicysta, z uwzględnieniem roli rodzica/opiekuna (K_U12).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_K03, K_K04, K_K06, K_K08, K_K10, K_K11, K_K12
Efekty przedmiotowe:
K1: Wykorzystuje wiedzę z zakresu psychopatologii w celu lepszego zrozumienia sytuacji małoletniego pacjenta i jego rodziny (K_K04),
K2: Planując pomoc psychologiczną uwzględnia konsekwencje psychospołeczne związane z określonym zaburzeniem i konieczność kompleksowości oddziaływań w pracy z dziećmi i młodzieżą (K_K03, K_K06, K_K08),
K3: Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę stałej aktualizacji informacji w obszarze psychopatologii (K_K11),
K4: Jest uwrażliwiony na etyczne aspekty pracy z pacjentem cierpiącym na zaburzenia psychiczne (K_K10, K_K12),
K5: Jest świadom wagi i rozwija umiejętności tworzenia trwałej, opartej na wzajemnym zaufaniu relacji terapeutycznej małoletni-klinicysta, z uwzględnieniem roli rodzica/opiekuna (K_K08, K_K10).
Teaching methods
(in Polish) Wykład, dyskusja, studium przypadku.
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Brak
Course coordinators
Assessment criteria
Attendance and activity in classes.
1 absence allowed.
Written colloquium.
Notes
Term 2022/23L:
|
Term 2023/24L:
|
Term 2024/25L:
|
Term 2025/26L:
|
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: