Interpersonal skills in clinical psychology
2404-P-5-PK-UIPK
During group classes, students improve their basic soft skills to the extent needed to conduct an effective intervention in a specific aid situation.
1. Rules of using selected active listening tools - including: open questions, reflections, summaries, clarifications, providing feedback, etc.
2. Competences and meta-skills needed in the clinical psychologist work
3. The ability to set boundaries in the selected situations in a helping relationship.
4. All aspects discussed are the subject of the talk and are practiced in the group.
5. Model of the concept of helping.
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15h
2. Konsultacje z osobą prowadzącą:10h
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 15h
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 10h
Razem 50 godz., 2 punkty ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W13, K_W17, K_W21, K_W22, K_W26
Efekty przedmiotowe:
W1: Zna pojęcie umiejętności interpersonalnych i jego znaczenie w kontekście pomocy psychologicznej (K_W13, K_W17).
W2: Zna techniki skutecznej komunikacji pomagającego z otrzymującym pomoc (K_W13, K_W21, K_W26).
W3: Wykorzystuje wiedzę w zakresie regulacji emocji i znaczenia motywacji w tym procesie (K_W13).
W4: ma wiedzę o podstawowych mechanizmach oraz uwarunkowaniach funkcjonowania jednostki w relacjach interpersonalnych i w grupach (K_W13, K_W17).
W5: W oparciu o pracę w diadzie zna bariery i ograniczenia mogące wystąpić w relacji z osobą wspieraną po stronie psychologa i osoby wspieranej (K_W17).
W6: Dysponuje uporządkowaną̨ wiedzą na temat zasad i norm etycznych dla zawodu psychologa, zwłaszcza granic w relacji pomocowej (K_W22).
W7: Ma wiedzę na temat sposobów budowania, utrzymywania oraz egzekwowania granic w relacji pomocowej z zachowaniem dobrego kontaktu z otrzymującym pomoc (K_W17, K_W26).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_U10, K_U12, K_U14
Efekty przedmiotowe:
U1: Stosuje podstawowe umiejętności prowadzenia dialogu z osobą wspieraną, stosowanie do zgłaszanych przez niego trudności (K_U10, K_U12, K_U14).
U2: W praktyce wykorzystuje poznany na zajęciach własny styl słuchania i prowadzenia dialogu w relacji z osobą wspieraną i wykorzystuje go jako narzędzie rozpoznawania prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania (K_U10, K_U12, K_U14).
U3: Podejmuje trud minimalizowania, występujących po swojej stronie barier komunikacyjnych, mających wpływ na relacje z osobą wspieraną (K_U10, K_U12, K_U14)..
U4: Umie postawić granicę w sytuacji jej przekraczania w kilku wybranych sytuacjach z zachowaniem zasad etyki zawodu oraz dobrej relacji terapeutycznej (K_U10, K_U12, K_U14).
U5: Umie określić własne rozumienie teorii pomagania (K_U14)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_K03, K_K07, K_K08,
Efekty przedmiotowe:
K1: Zna i szanuje prawa dobro oraz autonomię osoby wspieranej K_K08
K2: Przejawia refleksję nad procesami zachodzącymi w komunikacji z osobą wspieraną mając świadomość specyfiki relacji pomocowej K_K08
K3: Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przywiduje społeczne skutki swoich działań rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego K_K07, K_K08
K4: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednocześnie obejmując w niej zróżnicowane role (K_K07)
K5: Umie sformułować informację zwrotną osobie pracującej w roli wspierającego K_K07, K_K08
Teaching methods
(in Polish) Praca w grupie i praca w parach, odgrywanie scenki rozmowy osoby wspierającej i otrzymującej wsparcie, dyskusja,
Observation/demonstration teaching methods
- drama
Expository teaching methods
- discussion
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- case study
- observation
Prerequisites
(in Polish) Wiedza teoretyczna i praktyczna z zakresu technik skutecznej komunikacji opanowana na przedmiocie Pomoc psychologiczna na III roku.
Course coordinators
Term 2022/23Z: | Term 2025/26Z: | Term 2023/24Z: | Term 2024/25Z: |
Assessment criteria
Attendance at classes (1 absence allowed without justification)
Taking part in the scene as a support person
Essay
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: