Psychotherapy
2404-P-5-PK-PT
The following topic areas are covered during the classes:
1. Introduction to psychotherapy - historical outline.
2. Theoretical assumptions and basic concepts of psychodynamic psychotherapy,
3. The therapeutic process in psychodynamic psychotherapy.
4. Basic concepts in cognitive-behavioral therapy (including automatic thoughts, key beliefs, cognitive distortions).
5. The therapeutic process in cognitive-behavioral psychotherapy.
6. Selected therapeutic trends, the so-called 3rd wave,
7. The therapeutic process in schema therapy and mindfulness therapy.
8. Basic assumptions and concepts of the integration approach,
9. Selected techniques of humanistic and systemic psychotherapy,
10. Methods of conducting therapy and areas of application of humanistic and systemic psychotherapy,
11. Mechanisms of understanding disorders and achieving change in humanistic, systemic and integrative psychotherapy
12. Common healing factors in psychotherapy,
13. Research and their conclusions assessing the effectiveness of humanistic, systemic and integrative psychotherapy,
14. Ethics in the work of a psychotherapist.
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 20
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 20
Łącznie: 55h- 2 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W18, K_W19, K_W20, K_W21, K_W22, K_W26
Efekty przedmiotowe:
W1:Zna podstawowe założenia teoretyczne i pojęcia związane z psychoterapią psychodynamiczną (K_W18, K_W19, K_W20, K_W26).
W2: Zna specyfikę przebiegu psychoterapii psychodynamicznej (K_W21, K_W22).
W3: Zna podstawowe założenia teoretyczne i terminologię stosowaną w psychoterapii poznawczo-behawioralnej (K_W18, K_W19, K_W20, K_W26).
W4: Zna podstawowe założenia i pojęcia terapii schematów (K_W18, K_W19, K_W20, K_W26).
W5: Zna podstawowe założenia i pojęcia terapii w nurcie uważności (K_W18, K_W19, K_W20, K_W26).
W6: Zna specyfikę przebiegu procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo-behawioralnej i nurtach terapeutycznych tzw. III fali (K_W21, K_W22)
W7; Zna podstawowe założenia podejścia integracyjnego K_W18, K_W19, K_W20, K_W26).
W8: Zna wybrane techniki stosowane w psychoterapii humanistycznej i systemowej (K_W21, K_W22)
W9: Zna sposób prowadzenia terapii i utrzymywania relacji w psychoterapii humanistycznej i systemowej (K_W21, K_W22)
W10: Zna obszary zastosowania psychoterapii humanistycznej i systemowej (K_W21, K_W22).
W11: Zna czynniki wspólne leczące w psychoterapii (K_W21, K_W22)
W12: Zna badania i ich wnioski oceniające skuteczność psychoterapii humanistycznej, systemowej oraz integracyjnej (K_W26)
Learning outcomes - skills
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_U12, K_U13, K_U14, K_U15, K_U20
Efekty przedmiotowe:
U1: Potrafi posługiwać się terminami z omówionych szkół terapeutycznych (K_U14)
U2: Potrafi wyjaśnić mechanizmy rozumienia zaburzeń i osiągania zmiany poznanych szkół psychoterapii (K_U13, K_U14, K_U15)
U3: Potrafi wymienić i omówić poszczególne etapy procesu terapeutycznego w poszczególnych nurtach psychoterapeutycznych i wskazać różnice między nimi (K_U15).
U4: Potrafi uzasadnić zastosowania wybranych technik terapeutycznych (K_U15, K_U20).
U5: Potrafi krytycznie ocenić, w oparciu o dane empiryczne, zasadność stosowania poznanych metod psychoterapeutycznych (K_U12, K_U15).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_K03, K_K08, K_K10, K_K11, K_K12,
K1: Zna i szanuje prawa pacjenta w procesie terapeutycznym (K_K03, K_K10)
K2: Rozumie znaczenie nawiązania prawidłowej relacji z pacjentem i współpracy w procesie terapeutycznym (K_K08, K_K10).
K3: Ma kompetencje społeczne co do oceny zasadność stosowania określonego podejścia psychoterapeutycznego, rozumie potrzebę dostosowania formy oddziaływań terapeutycznych do indywidualnych potrzeb pacjenta (K_K10, K_K12).
K4: Ma kompetencje społeczne umożliwiające bycie w kontakt terapeutycznym opartym na założeniach terapii rogersowskiej (K_K10, K_K12)
K5: Zna standardy prowadzenia profesjonalnej praktyki psychoterapeutycznej (K_K10).
K6: Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i pracy pod superwizją. (K_K11).
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- case study
- brainstorming
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- methods developing reflexive thinking
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Specjalność kliniczna
Course coordinators
Assessment criteria
Attendance and activity in classes - 1 absence allowed,
Preparation of assigned tasks,
Written colloquium.
Notes
Term 2022/23Z:
|
Term 2023/24Z:
|
Term 2024/25Z:
|
Term 2025/26Z:
|
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: