Psychological assistance in clinical practice
2404-P-5-PK-PPPK
During the classes, students will independently design and implement (in scenes that simulate real sessions in a psychological office) dedicated to clients with various difficulties in functioning. The forms and scope of psychological assistance will be determined, among others: based on:
- psychophysical condition
- the specificity of the difficulties experienced
- needs analysis
- existing competences and resources (including support network)
- prognostic diagnosis (prediction).
Additionally, ways of establishing psychological contact with people in a situation of psychological crisis and possibilities of helping people whose loved ones are psychiatric and somatic patients will be discussed.
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 30
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 45
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. przygotowanie pracy zaliczniowej i zadań domowych): 45
Łącznie godz.120 – 4 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) EFEKTY KIERUNKOWE:
Student(ka):
K_W13
zna klasyczne teorie emocji i motywacji; zna definicje emocji i motywacji oraz metody ich badania; wie na czym polega regulacja emocji
K_W19
zna wybrane metody diagnozy psychologicznej; zna cele, założenia i zasady stosowania diagnozy psychologicznej
K_W20
zna podstawowe koncepcje (biologiczne, psychologiczne i społeczne) wyjaśniające powstawanie i rozwój zaburzeń psychicznych
K_W21
zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym
K_W22
ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz zna zasady etyki zawodu psychologa
K_W26
ma uporządkowaną, pogłębioną szczegółową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, psychologii społecznej, psychologii zwierząt lub neuropsychologii
EFEKTY PRZEDMIOTOWE:
Student(ka):
W1. Zna najważniejsze cele pomocy psychologicznej w praktyce poradnictwa psychologicznego.
W2. Zna wybrane strategie i techniki udzielania poradnictwa psychologicznego dla klientów z problemami adaptacyjnymi, psychicznymi i relacyjnymi.
W3. Posiada wiedzę na temat specyfiki problemów, z którymi zmagają się bliscy osób doświadczających trudności w codziennym funkcjonowaniu.
Learning outcomes - skills
(in Polish) EFEKTY KIERUNKOWE:
Student(ka):
K_U12
sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych
K_U13
posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń psychicznych
K_U14
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych
K_U15
potrafi zidentyfikować źródła i mechanizmy powstawania zaburzeń jednostki; potrafi zaproponować działania podnoszące jakość życia osoby
K_U16
potrafi zaproponować plan oddziaływania ukierunkowanego na zmianę postaw i zachowań celem optymalizacji funkcjonowania grup społecznych
EFEKTY PRZEDMIOTOWE:
Student(ka):
U1. Potrafi rozpoznać potrzeby i trudności klientów z różnymi typami problemów pojawiających się w codziennym funkcjonowaniu.
U2. Potrafi dostosować strategie pomocy psychologicznej adekwatnie do specyficznych trudności przeżywanych przez klienta.
U3. Potrafi projektować oddziaływania podtrzymujące i profilaktyczne w pomocy psychologicznej.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) EFEKTY KIERUNKOWE:
Student(ka):
K_K03
posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy
K_K08
potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności; ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej
K_K10
przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro
K_K12
respektuje różnorodności wartości i stylów życia przyjmowanych przez ludzi; odnosi się̨ z szacunkiem do ludzi niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej i wyznania; respektuje różne potrzeby osób w zakresie form pomocy psychologicznej
EFEKTY PRZEDMIOTOWE:
Student(ka):
K1. Posiada pogłębioną świadomość wpływu sytuacji udzielania pomocy psychologicznej na samopoczucie odbiorcy tej pomocy.
K2. Potrafi nawiązać i podtrzymać kontakt psychologiczny z osobą w sytuacji kryzysu psychologicznego.
K3. Potrafi udzielić odpowiedniego wsparcia rodzinie i bliskim osób z problemami psychicznymi i somatycznymi.
Observation/demonstration teaching methods
- drama
- simulation (simulation games)
- staging
Expository teaching methods
- discussion
- description
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- observation
- case study
- brainstorming
- biographical
- seminar
Prerequisites
(in Polish) • Zaliczony przedmiot: Pomoc psychologiczna
• Zaliczony przedmiot: Psychologia osobowości
• Zaliczony przedmiot: Etyka zawodu psychologa
• Zaliczony przedmiot: Psychopatologia
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2024/25L: | Term 2022/23L: | Term 2025/26L: |
Assessment criteria
They are assessed and the semester grade includes: conducting a session as a psychologist (scene), playing the role of a client (scene), written work, activity and attendance at classes.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: