Psychological diagnosis in clinical practice
2404-P-4-PK-DPPK
The subject consists of two modules carried out in parallel by two teachers.
Module A (15h):
"The diagnostic process in clinical psychology and standardized structured interviews"
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
1. Types of clinical diagnosis,
2. Psychological diagnosis in clinical practice - the influence of the examinee's attitude on test results, the importance of the relationship between the examinee and the diagnostician,
3. Specifics of the interview and clinical observation,
3. Assessment of mental state - in a psychological context,
4. Planning the diagnostic process: formulating the purpose of diagnosis, selection of diagnostic tools
5. Selected tools for assessing mental disorders: BDI II, KPD
6. Structured interview in clinical diagnosis: SCID-5-PD.
7. The importance of using various techniques in the diagnostic process and integration of test results.
8. Communicating research results: communicative, social and ethical aspects.
Module B (15h):
"Observation and free and semi-structured interview in the clinical practice of a diagnostic psychologist"
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
1. Self-reflective tasks introducing the issues of psychological clinical diagnosis based on in-depth interview and psychological observation.
2. Categories of observable behaviors and their importance for clinical diagnosis.
3. Various ways of creating notes from interviews and psychological observations.
4. Functional diagnosis. Composing questions for a psychological interview on topics that often arise in clinical practice.
5. Reformulating diagnostic questions, adequately responding to statements indicating the resistance of the examined person.
6. Group simulation game: psychological interview with the length of a full-scale diagnostic session. Training attention and perceptiveness and developing the skill of using various conversational instruments.
7. Nosological diagnosis. Constructing a diagnostic interview aimed at differentiating similar mental disorders based on the ICD diagnostic criteria.
8. Practical exercises in teams: role-playing (diagnostic sessions) along with a discussion of the techniques and treatments used by the psychologist and how the client responds to them.
9. Controversial diagnostic methods on the example of the projective Rorschach Test.
10. Humanistic approach in the process of getting to know a sick person: psychological and psychiatric perspective.
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 30
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 45
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. kolokwium): 45
Łącznie godz.120 – 4 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) EFEKTY KIERUNKOWE:
Student(ka):
K_W09
zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka
K_W10
zna podstawowe własności psychometryczne testu oraz sposoby ich określania
K_W19
zna wybrane metody diagnozy psychologicznej; zna cele, założenia i zasady stosowania diagnozy psychologicznej
EFEKTY PRZEDMIOTOWE:
Student(ka):
W1: Zna metody i techniki diagnozy klinicznej (swobodne i standaryzowane). K_W09, K_W19
W2. Zna zasady oceny przydatności narzędzi diagnostycznych do realizacji zaplanowanych celów diagnostycznych (aspekty formalne, zalety i ograniczenia). K_W10,
W3. Zna czynniki pozatestowe wpływające na proces diagnozy klinicznej. K_W10,
W4. Ma poszerzoną wiedzę na temat użyteczności wywiadu swobodnego, częściowo ustrukturalizowanego i ustrukturalizowanego. K_W09, K_W19
W5. Ma pogłębioną wiedzę na temat klinicznej diagnozy nozologicznej i funkcjonalnej. K_W10, K_W19
Learning outcomes - skills
(in Polish) EFEKTY KIERUNKOWE:
Student(ka):
K_U12
sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych
K_U13
posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń psychicznych
K_U14
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych
K_U17
posiada umiejętność sprawnego posługiwania się testami psychologicznymi oraz innymi technikami diagnostycznymi i metodami treningowymi, posiada umiejętność skonstruowania kwestionariusza psychologicznego, umie ocenić jakość testu na podstawie jego własności psychometrycznych
K_U19
potrafi wyprowadzać wnioski
zgodnie z zasadami logiki oraz dostrzegać podstawowe błędy logiczne w rozumowaniu innych osób
EFEKTY PRZEDMIOTOWE:
Student(ka):
U1: Potrafi adekwatnie do założonego celu zaplanować proces diagnostyczny z użyciem metod swobodnych (wywiad, obserwacja) i standaryzowanych (testy psychologiczne). K_U13, K_U17,
U2: Dokonuje trafnego wyboru narzędzi diagnostycznych służących weryfikacji wstępnych hipotez diagnostycznych. K_U13, K_U17,
U3: Potrafi stosować zgodnie z przeznaczeniem wybrane metody i narzędzia do diagnozy zaburzeń psychicznych. K_U13, K_U14, K_U17
U4: Potrafi interpretować otrzymane wyniki badań i integrować je z informacjami pochodzącymi z różnych źródeł. K_U01, K_U14, K_U19
U6: Sprawnie posługuje się regułami etycznymi w ramach prowadzenia diagnozy klinicznej. K_U12
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) EFEKTY KIERUNKOWE:
Student(ka):
K_K03
posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy
K_K10
przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro
K_K12
respektuje różnorodności wartości i stylów życia przyjmowanych przez ludzi; odnosi się̨ z szacunkiem do ludzi niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej i wyznania; respektuje różne potrzeby osób w zakresie form pomocy psychologicznej
EFEKTY PRZEDMIOTOWE:
Student(ka):
K1: Posiada kompetencje społeczne gwarantujące obiektywny i bezpieczny dla pacjenta przebieg procesu diagnostycznego. K_K10
K2: Zna i szanuje prawa pacjenta w procesie diagnostycznym. K_K03
K3: Efektywnie planuje, monitoruje swoją pracę, ma świadomość odpowiedzialności za przebieg procesu diagnostycznego oraz za skutki swoich działań i decyzji. K_K10
K4: Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę stałego doskonalenia zawodowego w obszarze diagnozy. K_K10
K5: Jest uwrażliwiony na etyczne problemy oraz ograniczenia występujące w procesie diagnozy psychologicznej. K_K12
Observation/demonstration teaching methods
- simulation (simulation games)
- staging
- drama
- display
Expository teaching methods
- description
- informative (conventional) lecture
- discussion
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- seminar
- observation
- classic problem-solving
- practical
- case study
- brainstorming
Prerequisites
(in Polish) * Zaliczony przedmiot "Diagnoza psychologiczna"
* Zaliczony przedmiot "Psychologia osobowości"
* Zaliczony przedmiot "Konstrukcja kwestionariuszy"
* Zaliczony przedmiot "Psychiatria"
* Zaliczony przedmiot "Psychopatologia"
Course coordinators
Term 2024/25L: | Term 2022/23L: | Term 2025/26L: | Term 2023/24L: |
Assessment criteria
The basis for the semester grade for a course is the arithmetic average of two equivalent grades:
* grades from module A
* grades from module B
The basis for passing module A is a final written test consisting of open and closed questions (100% grade, subject to *)
The basis for passing module B is a two-part written test:
1. Creating a course of a psychological interview with the examined person, in which the diagnostic goals indicated in the instruction should be achieved and appropriate conversational instruments should be used (50% of the mark, subject to *).
2. Reflective essay based on required reading intended for independent study (50% of the mark, subject to *)
* The grade for each module is also influenced by presence and activity as well as fulfilling the tasks assigned by the teacher (some of them, for example modular projects performed individually or in pairs/teams, may also be assessed and significantly affect the module grade, depending on the guidelines given to students in a specific edition of the course)
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: