Psychiatry
2404-P-3-Psych-sj
1) The aim of the classes is to familiarize the student with knowledge about: general psychopathology and the classification of mental disorders
with particular emphasis on knowledge of symptoms, principles of diagnosis and therapeutic procedures in schizophrenia and disorders
affective and anxiety disorders, dissociative, somatoform and stress-related disorders, dementia disorders,
neurodevelopmental disorders (autism spectrum, intellectual disabilities, ADHD), behavioral and emotional disorders
occurring in childhood and adolescence, disorders related to human sexuality, disorders related to
addictions.
2) They provide knowledge about the basic correlations between the patient's somatic condition and psychopathological symptoms
mental disorders.
3) Classes help to understand interactions - intrapsychic (psychopathological), interpersonal and environmental factors,
genetic and situational as well as those related to somatic diseases - in the field of human mental health.
4) They facilitate decision-making in emergency situations (intentional self-harm, suicide, aggressive behavior, reactions to stress
life-threatening).
5) They show the possibilities of psychotherapy for people with mental illnesses and comprehensive treatment principles based on cooperation
specialists from many fields (psychiatry, educator, occupational therapist, social worker)
6) The subject "psychiatry" also introduces knowledge of legal principles regulating psychological influences and conduct
psychiatric, outlines the ethical and axiological framework of the psychologist's interaction with the patient.
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 30
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. oglądanie filmów, przygotowanie
studium przypadku; czytanie literatury: 30
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 30
Łącznie godz.90 – 3 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W02, K_W19, K_W20, K_W21, K_W22
Efekty przedmiotowe:
W1. Zna podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych (K_W20)
W2. Zna symptomatykę ogólną zaburzeń psychicznych i zasad ich klasyfikacji wg ICD-10 i DSM 5 (K_W19),
W3. Zna objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych (min. schizofrenii,
zaburzeniach afektywnych, zaburzeniach lękowych, zaburzeniach dysocjacyjnych, somatopodobnych i związanych ze stresem,
zaburzeniach otępiennych zaburzeniach neurorozwojowych (spektrum autyzmu, niepełnosprawności, intelektualnych, ADHD,
zaburzeniach odżywiania, zaburzeniach zachowania i emocji występujących w dzieciństwie i adolescencji, zaburzeniach identyfikacji
płciowej, preferencji seksualnych, nieorganicznych dysfunkcji seksualnych i związanych z orientacją seksualną, zaburzeniach związanych
z uzależnieniami) (K_W19),
W4. Zna podstawowe korelacje pomiędzy stanem somatycznym chorego (schorzeniami "cielesnymi") a objawami psychopatologicznymi i
zaburzeniami psychicznymi (K_W02),
W5. Zna zasady postępowania w stanach nagłych (zamierzone samouszkodzenia, ryzyko samobójstwa, zachowania agresywne, reakcje
na stres zagrażający życiu) (K_W21),
W6. Zna zasady prawne regulujące oddziaływania psychologiczne i postępowanie psychiatryczne (K_W22).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_U13, K_U14, K_U15
Efekty przedmiotowe:
U1. Potrafi nawiązać kontakt terapeutyczny z pacjentem (K_U14),
U2. Potrafi dokonać wstępnej oceny stanu psychicznego chorego (K_U13),
U3. Potrafi dokonać oceny stanów bezpośredniego zagrożenia życia chorego (K_U14)
U4. Potrafi wstępnie ocenić objawy psychopatologicznych chorego i zaproponowania klasyfikacji syndromologicznej (K_U13, K_U14,
K_U15).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K06, K_K10, K_K11
Efekty przedmiotowe:
K1. Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03, K_K10, K_K12),
K2. Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K01, K_K10),
K3. Przestrzega tajemnicy terapeutycznej i praw pacjenta (K_K10),
K4. Jest świadomy odpowiedzialności wobec pacjenta (ryzyka zamierzonego bądź nieświadomego wykorzystania chorego) (K_K03),
K5. Potrafi nawiązać współpracę diagnostyczną i terapeutyczną z innymi pracownikami zaangażowanymi w ochronę zdrowia
psychicznego (psychiatra, pedagog, duszpasterz) i z rodziną chorego (K_K06),
K6. Ma świadomość własnych ograniczeń i gotowość stałego dokształcania się (K_K11).
Teaching methods
(in Polish) wykład, konwersatorium, seminarium, gra symulacyjna, studium przypadku, opis i opowiadanie, referaty własne studentów, ćwiczenia w
podgrupach, dyskusje, omówienie treści wybranych filmów.
Prerequisites
(in Polish) Brak
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2024/25L: |
Assessment criteria
Continuous assessment of student's involvement in interactive teaching methods 25% for the final grade;
Written assessment - multiple choice test 75% for the final grade.
Notes
Term 2023/24L:
|
Term 2024/25L:
|
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: