Psychological Help
2404-P-3-POPS-Sj
During the classes, participants become familiar with the essence of formal psychological help - its principles, determinants of its effectiveness and selected tools enabling effective communication with the person receiving help. The participant develops interpersonal skills in exercises with other group participants, where they refer to various helping situations in the proposed scenarios. Every participant takes part in the excercises.
Using these skills student can build good contact while conducting a diagnosis (during the Psychological Diagnosis exercises) or during his trainerships.
1) Concepts of psychological help.
2) Discussion of the forms of psychological help, basic principles of the psychological assistance process and the tools that are used
3) Practice of application psychological tools used in formal psychological help
4) Differences between professional and unprofessional psychological help
5) Forms of psychological assistance (e.g. psychological counseling, psychotherapy, psychological rehabilitation, psychoeducation), also based on the draft Act on the psychologist profession
6) Conditions governing the therapeutic process
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15h wykład/30h ćwiczenia, czyli razem 45 h
2. Konsultacje z osobą prowadzącą: 10h
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 60 h
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 35 h
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1. Zna różnice między profesjonalną a nieprofesjonalną pomocą psychologiczną (K_W21)
W2. Zna czynniki społeczne i emocjonalne w zakresie profesjonalnej pomocy psychologicznej (K_W21)
W3. Zna zalety i wady otwartości wobec klienta(K_W21)
W4. Umie nazwać czynniki ułatwiające stworzenie sprzyjającej atmosfery (K_W21)
W5. Wie czym jest empatia, zna różnicę między empatią a współczuciem (K_W21)
W6. Zna różnicę między walidacją a normalizacją (K_W21)
W7. Zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym (K_W21)
W8. Rozumie istotę przeciwprzeniesienia i znaczenie rozpoznania go oraz kierowania nim (K_W21)
W9. Umie opisać wybrane narzędzia stosowane w formalnej pomocy psychologicznej, podać ich funkcję oraz podać przykład (K_W21)
W10. Zna pojęcia pomocy psychologicznej. Wymienia formy pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoedukacja), także w oparciu o projekt Ustawy o zawodzie psychologa. (K_W21)
W11. Zna pojęcie i rolę psychologa w ramach Promocji zdrowia (K_W21)
W12. Zna pojęcie i rolę psychologa w ramach Prewencji zdrowia (K_W21)
W13. Zna podstawowe pojęcia z zakresu Interwencji kryzysowej, rozumie etapy powstawania kryzysu oraz podstawowe zasady prowadzenia interwencji kryzysowej (K_W21)
W14. Zna pojęcie, cele i etapy Poradnictwa psychologicznego (K_W21)
W15. Zna pojęcie Psychoterapii, nurty wiodące w Polsce, ich kluczowe założenia oraz nazywa podstawowe techniki. Wymienia czynniki wspólne, czynniki leczące oraz świadczące o skuteczności psychoterapii (K_W21)
W16. Zna zasadność oraz reguły Pomocy psychologicznej on-line (K_W21)
W17. Zna pojęcie oraz problematykę Psychologii rehabilitacyjnej (K_W21)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1. Umie obserwować i dać konstruktywną informację zwrotną osobie pracującej w roli osoby pomagającej (K_U18).
U2. Umie wspomóc klienta w otwieraniu się (K_U18).
U3. Umie radzić sobie z ciszą (K_U18).
U4. Umie dopasować właściwości wokalne (K_U18).
U5. Posiada umiejętność formułowania empatycznych komunikatów (K_U18).
U6. Umie nawiązać oparty na postawie nieoceniającej i pozytywnym nastawieniu kontakt z osobą przychodzącą po pomoc (K_U18).
U7. Potrafi przekazać podstawowe informacje podczas pierwszego spotkania osobie otrzymującej pomoc: przedstawić się, powiedzieć o swoich kompetencjach, przekazać informację o zasad poufności i regulacjach prawnych kontaktu pomocowego (K_U18).
U8. Umie w kontakcie pomocowym rozpoznawać prezentowany problem, rozróżnić go z ukrytym problemem, rozpoczynać od etapu na którym znajduje się osoba otrzymująca pomoc, wspomagać (K_U18).
U9. Umie zastosować metody identyfikowania emocji klienta i pracowania nad nimi w profesjonalny sposób zachowując się empatycznie (K_U18).
U10. Potrafi aktywnie słuchać (K_U18).
U11. Umie w kontakcie pomocowym zastosować takie narzędzia jak: niewerbalna uważność, obserwacja sygnałów, krótkie reakcje werbalne, podsumowanie, klaryfikacja, odwrócone odzwierciedlenie, przerwy (K_U18).
U12. Potrafi dostosować strategie pomocy psychologicznej adekwatnie do specyficznych trudności przeżywanych przez klienta (K_U18).
U13. Umie demonstrować własną uważność poprzez obserwację sygnałów werbalnych i niewerbalnych, odpowiednie stosowanie niewerbalnej uważności, krótkie reakcje werbalne, zastosowanie przerw (K_U18).
U14. Umie weryfikować własną percepcję poprzez zastosowanie parafrazy, odwróconego odzwierciedlenia, podsumowania oraz klaryfikacji (K_U18).
U15. Umie zastosować walidację i normalizację (K_U18).
U16. Posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych (K_U18).
U17. Umie wyjaśnić pojęcia pomocy psychologicznej, wymienić jej aspekty i formy. Wymienia aspekty pomocy psychologicznej.
U18. Potrafi scharakteryzować i rozróżnić pojęcia Promocji zdrowia oraz Prewencji zdrowia.
U19. Umie wyjaśnić najważniejsze pojęcia z zakresu Interwencji kryzysowej, umie przedstawić etapy powstawania kryzysu oraz podstawowe zasady prowadzenia interwencji kryzysowej.
U20. Umie wskazać różnice między Poradnictwem psychologicznym a Psychoterapią.
U21. Potrafi wskazać różnice między Interwencją kryzysową a Psychoterapią.
U22. Umie wyjaśnić pojęcie, cele i etapy Poradnictwa psychologicznego.
U23. Umie opisać najważniejsze założenia modeli psychoterapii wiodących w Polsce oraz scharakteryzować podstawowe techniki. Umie wskazać czynniki wspólne, czynniki leczące oraz świadczące o skuteczności psychoterapii.
U24. Umie określić warunki zasadności zastosowania Pomocy psychologicznej on-line oraz wskazać reguły jej stosowania.
U25. Potrafi ocenić potrzebę zastosowania u danej osobie odpowiedniej formy pomocy psychologicznej i określić do jakiej placówki należy się zwrócić (K_U18).
U26. Umie nawiązać kontakt z osobą przychodzącą po pomoc oparty na postawie nieoceniającej i pozytywnym nastawieniu..
U27. Posiada umiejętność przekazywania osobie otrzymującej pomoc informacji o zasadzie poufności i regulacjach prawnych kontaktu pomocowego
U28. Umie w kontakcie pomocowym rozpoznawać prezentowany problem, rozróżnić go z ukrytym problemem, rozpoczynać od etapu na którym znajduje się osoba otrzymująca pomoc, wspomagać.
U29. Umie zastosować metody identyfikowania emocji klienta i pracowania nad nimi w profesjonalny sposób i stosować takie narzędzia jak: empatia, walidacja normalizowanie.
U30. Potrafi obserwować i skutecznie radzić sobie z własnymi emocjami.
U31. Umie w kontakcie pomocowym stosować takie narzędzia jak: prośby o potwierdzenie o charakterze otwartym, powtarzanie pytania, przeformułowanie, streszczenie, specyficzność, podważenie, pytania zamknięte, pytania otwarte, powracanie, gromadzenie informacji, udzielanie informacji, udzieleni porad, ogniskowanie uwagi, zmiana kierunku rozmowy, zachęcanie klienta do mówienia.
U32. Umie w kontakcie pomocowym zastosować takie narzędzia jak: niewerbalna uważność, obserwacja sygnałów, krótkie reakcje werbalne, podsumowanie, klaryfikacja, odwrócone odzwierciedlanie, przerwy.
U33. Umie określić obszary zastosowania Psychologii rehabilitacyjnej oraz wskazać jej podstawowe założenia.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Rozpoznaje jakiej formy pomocy psychologicznej wymaga rozpoznany problem
K2: Jest świadom ważności rozwoju osobistego oraz ciągłego rozwoju samoświadomości pracując w roli osoby udzielającej pomocy psychologicznej.
K3: Zna poziom własnych umiejętności w zakresie udzielanej pomocy psychologicznej, umie go na bieżąco oceniać i wie o znaczeniu dokształcania się.
K4: Wie o możliwości udzielania pomocy psychologicznej tylko w takim obszarze w jakim jest się wyszkolonym.
K5: Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad poufaności oraz jej ograniczenia oraz konkretnych reguł na jakich odbywa się profesjonalny kontakt pomocowy.
K6: Odpowiedzialnie korzysta z poznanych narzędzi pomocy psychologicznej. Ma rozeznanie kiedy je stosować.
K7: Ma kompetencje do rozpoznania, zaproponowania oraz uzasadnienia wyoru rodzaju pomocy psychologicznej dla określonej osoby, warunków czy trudności
Teaching methods
(in Polish) Wykład, film, pokaz, dyskusja
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- experimental
Type of course
compulsory course
Prerequisites
-
Course coordinators
Assessment criteria
Lecture:
oral exam
Classes:
written test
Attendance at classes (2 absences allowed without justification)
Activity in classes
Preparation of assigned work
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: