Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0313
ECTS credits:
6
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Psychology
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
Psychological Diagnosis 2404-P-3-DMS-Sj
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 15h - wykład
30h - ćwiczenia/laboratorium
40h - praca własna: przygotowanie do zajęć
50h - praca własna: przygotowanie projektu drużynowego
30h - praca własna: przygotowanie się do zaliczenia indywidualnego
10h - konsultacje
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) FEKTY KIERUNKOWE:
Student(ka):
K_W09
zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka
K_W10
zna podstawowe własności psychometryczne testu oraz sposoby ich określania
K_W19
zna wybrane metody diagnozy psychologicznej; zna cele, założenia i zasady stosowania diagnozy psychologicznej
EFEKTY PRZEDMIOTOWE:
Student(ka):
W1. Zna i rozumie założenia diagnozy opartej na dowodach empirycznych. K_W09
W2. Posiada wiedzę na temat modeli wnioskowania diagnostycznego. K_W09
W3. Jest świadomy znaczenia czynników wpływających na prawidłowy kontakt w postępowaniu diagnostycznym. K_W09
W4. Zna i rozumie istotę metody wywiadu psychologicznego. K_W19
W5. Zna i rozumie metodę obserwacji psychologicznej. K_W19
W6. Zna podstawowe rodzaje standaryzowanych technik diagnostycznych i ich przykłady. K_W19
W7. Zna podstawy teoretyczne, budowę, własności psychometryczne oraz procedury związane z przeprowadzaniem i interpretacją wyników wybranych współcześnie stosowanych metod standaryzowanych, projekcyjnych i innych, diagnozujących funkcjonowanie w sferach: osobowościowej, poznawczo-emocjonalnej, społecznej i noetycznej. K_W19, K_W10
W8. Zna zasady opiniowania psychologicznego. K_W19
Learning outcomes - skills
(in Polish) EFEKTY KIERUNKOWE:
Student(ka):
K_U01
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do opisu i analizowania procesów i zjawisk psychicznych i społecznych; posługując się prawidłową terminologią potrafi zidentyfikować uwarunkowania ludzkich zachowań, opisać przebieg zjawisk społecznych oraz funkcjonowanie grup społecznych
K_U02
posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem
K_U11
potrafi posługiwać się̨ narzędziami informatycznymi w pracy (zarówno do wspomagania diagnozy, jak i prowadzenia badań empirycznych oraz wykonywania analiz statystycznych)
K_U13
posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń psychicznych
K_U14
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych
K_U15
potrafi zidentyfikować źródła i mechanizmy powstawania zaburzeń jednostki; potrafi zaproponować działania podnoszące jakość życia osoby
EFEKTY PRZEDMIOTOWE:
Student(ka):
U1. Potrafi odróżnić kontakt pozorny od kontaktu prawidłowego. K_U01
U2. Potrafi zaplanować i zrealizować całość procesu diagnostycznego w zakresie funkcjonowania mieszczącego się w szeroko pojętej normie psychologicznej. K_U02, K_U13, K_U14
U3. Potrafi w praktyce realizować postulaty diagnozy opartej na dowodach empirycznych (EBA). K_U02, K_U14
U4. Potrafi formułować cele diagnostyczne. K_U13, K_U14
U5. Potrafi dobrać narzędzia diagnostyczne do sformułowanego celu. K_U13, K_U14
U6. Potrafi zaplanować wywiad psychologiczny w sposób pozwalający na realizację założonego celu diagnostycznego. K_U02, K_U13, K_U14
U7. Potrafi adekwatnie stosować różne techniki prowadzenia wywiadu. K_U13, K_U14
U8. Potrafi rozpoznać niespójności w zachowaniu werbalnym i niewerbalnym. K_U01, K_U13, K_U14
U9. Potrafi postawić hipotezy na podstawie danych zebranych podczas obserwacji. K_U13, K_U14
U10. Potrafi stosować w praktyce podstawowe typy standaryzowanych metod diagnozujących funkcjonowanie w sferach: osobowościowej, poznawczo-emocjonalnej, społecznej i noetycznej (przeprowadzenie badania, analiza i interpretacja wyników). K_U11, K_U13, K_U14
U11. Potrafi stworzyć konceptualizację przypadku w oparciu o wyniki badań. K_U02, K_U13, K_U14, K_U15
U12. Potrafi napisać opinię psychologiczną. K_U02, K_U11, K_U15
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) EFEKTY KIERUNKOWE:
Student(ka):
K_K03
posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy
K_K04
przyjmuje odpowiedzialność za wykorzystywanie zdobytej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych
K_K10
przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro
EFEKTY PRZEDMIOTOWE:
Student(ka):
K1. Jest świadomy praktycznych konsekwencji asymetrii relacji diagnostycznej. K_K03
K2. Posiada pogłębioną refleksję dotyczącą faktu, że każda diagnoza psychologiczna jest interwencją, a badanie implikuje wpływanie. K_K03, K_K04
K3. Jest twórczy w projektowaniu oddziaływań mających na celu nawiązywanie i utrzymywanie profesjonalnej relacji diagnostycznej. K_K03
K4. Potrafi komunikatywnie i nieinwazyjnie przekazywać informacje zwrotne osobie badanej. K_K03
K5. Jest świadomy wielowymiarowych konsekwencji nieodpowiedzialnego stosowania metod diagnostycznych, w tym używania testów psychologicznych o wątpliwych właściwościach. K_K04, K_K10
K6. Przestrzega zasad etycznych obowiązujących w diagnozie psychologicznej - zachowuje szacunek dla podmiotowości, autonomii badanego, jego prawa do prywatności i poufności. K_K03, K_K04, K_K10
Observation/demonstration teaching methods
- drama
- staging
- display
- staging
- display
Expository teaching methods
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- description
- discussion
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- description
- discussion
Exploratory teaching methods
- case study
- project work
- practical
- laboratory
- field measurement
- observation
- brainstorming
- project work
- practical
- laboratory
- field measurement
- observation
- brainstorming
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) * Zaliczony przedmiot: Psychologia osobowości
* Zaliczony przedmiot: Konstrukcja kwestionariuszy
* Zaliczony przedmiot: Psychometria
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: