Basics of psychological contact
2404-P-2-PKP-sj
The aim of the classes is to provide participants to acquire understanding psychological contact and the ability to maintain psychological contact. The basis of these skills is the ability to communicate effectively, hence during classes, participants practice the ability to communicate with each other individually and in a group. At subsequent stages of education, this will be used to acquire interpersonal competences to enable diagnosis, psychological counceling and other forms of psychological assistance.
1. Psychological contact
2. Verbal and non-verbal communication
3. Aspects of observation
4. I-message and the difference between I-message and You-message.
5. Roger's triad
6. Professional vs. unprofessional psychological help
7. Principles of a specific assistance relationship (including the principle of confidentiality, conducting the first meeting)
8. Selected tools for effective communication in a helping relationship
9. Practicing in groups the discussed tools
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15h
2. Konsultacje z osobą prowadzącą: 10h
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 15h
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 10h
Razem 50 godz., 2 punkty ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1. Wie czym jest kontakt psychologiczny
W2. Zna podstawowe teorie osobowości oraz potrafi zidentyfikować podstawowe cechy osobowości (K_W12)
W3. Zna różnice między profesjonalną a nieprofesjonalną pomocą psychologiczną
W4. Zna termin „Komunikat Ja”
W5. Zna triadę rogerowską
W6. Zna czynniki społeczne i emocjonalne w zakresie profesjonalnej pomocy psychologicznej
W7. Zna czynniki ułatwiające stworzenie sprzyjającej atmosfery
W8. Zna zalety i wady otwartości wobec klienta
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1. Umie słuchać aktywnie zachowując zasady triady rogerowskiej (K_U10)
U2. Umie budować „Komunikat Ja” (K_U10)
U3. Umie obserwować i dać konstruktywną informację zwrotną osobie pracującej w roli osoby pomagającej (K_U10)
U4. Umie rozróżnić komunikaty werbalne od niewerbalnych (K_U10)
U5. Umie wspomóc klienta w otwieraniu się (K_U10, K_W12)
U6. Umie radzić sobie z ciszą (K_U10)
U7. Umie dopasować właściwości wokalne (K_U10)
U8. Umie nawiązać oparty na postawie nieoceniającej i pozytywnym nastawieniu kontakt z osobą przychodzącą po pomoc (K_U10)
U9. Rozwija umiejętności związane z komunikacją interpersonalną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim (K_U10)
U10. Umie przekazać osobie otrzymującej pomoc informację o zasad poufności i regulacjach prawnych kontaktu pomocowego (K_U10)
U11. Umie w kontakcie pomocowym rozpoznawać prezentowany problem, rozróżnić go z ukrytym problemem, rozpoczynać od etapu na którym znajduje się osoba otrzymująca pomoc, wspomagać (K_U10, K_W12)
U12. Umie zastosować metody identyfikowania emocji klienta i pracowania nad nimi w profesjonalny sposób zachowując się empatycznie (K_U10)
U13. Umie w kontakcie pomocowym zastosować takie narzędzia jak: niewerbalna uważność, obserwacja sygnałów, krótkie reakcje werbalne, podsumowanie, klaryfikacja, odwrócone odzwierciedlenie, przerwy (K_U10)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1. Wie o możliwości udzielania pomocy psychologicznej tylko w takim obszarze w jakim jest się wyszkolonym.
K2.Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad poufności
K3. Ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej
K4. Odpowiedzialnie korzysta z poznanych narzędzi pomocy psychologicznej i ma podstawowe rozeznanie kiedy je stosować.
K5. Polepsza poziom kompetencji w zakresie komunikacji indywidualnej oraz w grupie.
K6. Polepsza poziom kompetencji w mówieniu o swoich odczuciach.
Teaching methods
(in Polish) Wykład, dyskusja, pogadanka, pokaz
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- discussion
Exploratory teaching methods
- observation
- experimental
- practical
Type of course
compulsory course
Prerequisites
-
Course coordinators
Assessment criteria
Attendance and activity in classes (1 absence allowed without justification),
Preparation of assigned tasks,
Written colloquium.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: