Conducted in
terms:
2021/22L, 2022/23L
ISCED code: 0910
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philosophy and Social Sciences
Diagnosing and monitoring of physical fitness and health 2403-WFiS-s2-TPM-11
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 65 godz.):
- udział w wykładach - 15
- udział w ćwiczeniach - 45
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 60 godz.):
- przygotowanie do wykładu - 10
- przygotowanie do ćwiczeń - 20
- czytanie literatury - 10
- przygotowanie do egzaminu - 10
- przygotowanie do kolokwium - 10
Łącznie: 125 godz. (5 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W02 Posiada szeroką znajomość budowy organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu. Dysponuje rozszerzonym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłku fizycznym.
W06 Zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody diagnozy sprawności fizycznej i zdrowia. Posiada rozszerzoną wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, posługuje się fachową terminologią
W10 Zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływu na organizm. Zna i rozumie prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej nauczyciela, wychowawcy, trenera.
W11 Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała.
W15 Zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U01 Potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych człowieka.
U02 Potrafi zmierzyć wybrane parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności motorycznej i zdrowia.
U03 Potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w pedagogice, terapii, wychowaniu fizycznym, sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem.
U05 Potrafi dokonywać diagnozy rozwoju intelektualnego, społecznego, somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju.
U06 Posiada umiejętność diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów zdrowia i sprawności motorycznej, potrafi identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce, w tym w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
U07 Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacyjnego, procesu wychowania fizycznego i procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce.
U11 Potrafi wykorzystywać informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań.
U16 Potrafi samodzielnie planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu urazów i kontuzji w procesie treningowym i procesie wychowania fizycznego. Dba o bezpieczeństwo i higienę zajęć edukacyjnych i sportowych.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K03 Potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role. Umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych, edukacyjnych i organizacyjnych.
K04 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych celu i zadania. Dokonując wyborów jest odpowiedzialny i autonomiczny, wykazuje aktywność, podejmuje trud, odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań.
K06 Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej trenera, nauczyciela, wychowawcy. Dba o etos zawodu, przestrzega i rozwija zasady etyki zawodowej oraz podejmuje działania na rzecz przestrzegania tych zasad.
K08 Dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych. Przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej.
Teaching methods
(in Polish) Metoda dydakt.eksponująca-pokaz
Metody dydakt.podające-pogadanka, wykład informacyjny
Metoda dydakt.poszukująca-ćwiczeniowa
Observation/demonstration teaching methods
- exhibition
- simulation (simulation games)
- staging
- display
- simulation (simulation games)
- staging
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- case study
- brainstorming
- laboratory
- project work
- practical
- observation
- brainstorming
- laboratory
- project work
- practical
- observation
Online teaching methods
- integrative methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- methods developing reflexive thinking
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- methods developing reflexive thinking
Type of course
(in Polish) przedmiot fakultatywny
Prerequisites
(in Polish) Brak wymagań wstępnych z zakresu przygotowania sportowego.
Ogólny dobry stan zdrowia - brak przeciwwskazań lekarskich.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: