Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0110
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Educational Sciences
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
Basics of didactics 2403-WFiS-s2-13
- https://moodle.umk.pl/INP/course/view.php?id=513 (term 2022/23Z)
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Total student workload
(in Polish) Całkowity nakład pracy studenta 2 punkty - 60 h:
- udział w zajeciach 30 h - 1 punkt ECTS
- przygotowanie do egzaminu 30 h - 1 punkt ECTS
Prowadzenie notatek z wykładu, studiowanie regularnie prezentowanej na wykładzie literatury (podanej w syllabusie przedmiotu), analiza źródeł. przygotowanie do egzaminu. Praktyczne zastosowania wiedzy (w przypadku odbywanych praktyk) przejawiające się w opracowanych konspektach zajęć i prowadzeniu dokumentacji praktyki.
1. Na podstawie przykładów studenci opracowują scenariusz i konspekt lekcji uwzględniając elementy dydaktyczne struktury systemu kształcenia, w lekcji uwzględniają dobór metod kształcenia, planują proces ewaluacji w formie oceny kształtującej
2. Analizują realną sytuację agresji w szkole - studenci w grupach opracowują sposoby zapobiegania na podstawie literatury i zaleceń Ministerstwa
3. W trakcie dyskusji panelowej studenci prezentują metody pracy z uczniem zdolnym, przedstawiają przykładowe plany pracy z uczniami zdolnymi, omawiają działania nauczyciela oraz szkoły.
4. Studenci na przykładzie analizy indywidualnego przypadku projektują działania edukacyjne dla ucznia uwzględniając jego możliwości psychofizyczne, tempo nauczania, opisują sposoby wyrównywania szans edukacyjnych (opracowanie pisemne indywidualnego przypadku w oparciu o treści zaleconej literatury i kryteria omówione na zajęciach).
5. Studenci w grupach na podstawie programu kształcenia układają test i dobierają kryteria oceny do wybranej jednostki dydaktycznej. Wyniki prac są omawiane i dyskutowane na forum grupy.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Po ukończeniu wykładu:
W1.Student/ka dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej, jej przedmiotu i zadań oraz relacji dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych. Posiada odpowiedni zasób pojęć. Zna podstawowe treści, formy i środki oraz ogólną metodykę prowadzenia zajęć. K_W01; C.W1
W2.Student/ka zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego, style kierowania klasą; problem ładu i dyscypliny, integrację klasy szkolnej oraz tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce. K_W03; C.W2
W3.Student/ka zna współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia - źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje, zna i rozumie zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia. K_W19; C.W3
W4. Student/ka zna budowę, modele lekcji i sposoby prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami, interakcje w klasie, stosowanie środków dydaktycznych. K_W10; C.W4
W5. Zna zasady projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, rozwijania predyspozycji i uzdolnień uczących się. K_W15; C.W5
W6. Student/tka zna sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów. K_W10; C.W6
Learning outcomes - skills
(in Polish) Po ukończeniu wykładu:
U1. Student/tka potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego. K_U07; C.U1
U2. Student/ka potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, w tym służących integracji klasy szkolnej, wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę. K_U02; C.U2
U3. Student/tka potrafi w odpowiedni sposób dostosować metody dydaktyczne do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów. K_U10; C.U3
U4. Student/tka potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolnym. K_U07; CU5
U5. Student/tka potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej. K_U07; C.U6
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Po ukończeniu wykładu:
K1. Potrafi twórczo poszukiwać najlepszych rozwiązań dydaktycznych; współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role. Umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych, edukacyjnych i organizacyjnych. K_K03; C.K1
Teaching methods
(in Polish) pokaz, wykład informacyjny, dyskusja, formy praktyczne
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- participatory lecture
- description
- informative (conventional) lecture
- description
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- project work
- practical
- panel
- practical
- panel
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- cooperation-based methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- cooperation-based methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
Type of course
teaching qualifications (attribute withdrawn)
Prerequisites
(in Polish) Brak - przedmiot jest realizowany w ramach przygotowania pedagogicznego
Course coordinators
Term 2024/25L: | Term 2023/24L: | Term 2022/23Z: | Term 2025/26L: |
Bibliography
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Notes
Term 2022/23Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: