Conducted in
terms:
2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0110
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Educational Sciences
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
basics of psychology 2403-WFiS-s2-11a
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
- udział w wykładach – 30h
- udział w ćwiczeniach – 30h
- konsultacje z nauczycielem akademickim- 2h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
- przygotowanie do wykładu- 2h
- przygotowanie do ćwiczeń – 20h
- pisanie prac, projektów- 10h
- czytanie literatury- 6h
- przygotowanie do egzaminu- 10h
- przygotowanie do kolokwium – 5h
Łącznie: 115 godz. ( 4 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1. Student ma wiedzę na temat podstawowych pojęć psychologii, teorii i koncepcji psychologicznych człowieka, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać. K_W02
W2. Student zna i rozumie metodologię badań naukowych stosowanych w naukach społecznych K_W19
W3. Student ma wiedzę na temat procesów uczenia się. Ma świadomość trudności, jakie mogą wystąpić w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji. Ma wiedzę na temat metod wspomagania rozwoju dziecka oraz technik i metod usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami. K_W4
W4. Student zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów K_W16
W5. Student zna i rozumie podstawy rozwoju i wychowania dziecka z uwzględnieniem środowisk wychowawczych i ich specyfiki . K_W01, K_W04.
W6. Absolwent zna i rozumie procesy komunikacji społecznej oraz ich
prawidłowości i zakłócenia K_W17
W7. Student rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. K_W08
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1. Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń psychologicznych, analizować je z wykorzystywaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów. K_U01
U2. Student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy. K_U03
U3. Student potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia. K_U06
U4. Student potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia. K_U10
U5. Student potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci lub uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem. K_U11
U6. Student potrafi racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodarować czasem zajęć oraz odpowiedzialnie organizować pracę pozaszkolną dziecka lub ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku. K_U13
U7. Potrafi komunikować się z osobami, będącymi podmiotami działalności edukacyjnej oraz z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym i specjalistami wspierającymi ten proces. Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki i kultury fizycznej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. K_U04
U8. Potrafi stworzyć projekty i plany własnego rozwoju zawodowego. K_U20
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) KS1. Student jest gotów do posługiwania się normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności człowieka. K_K01
KS2. Student jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami i opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji. K_K03
KS3. Student jest gotów do efektywnej pracy w zespole, pełnienia różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. K_K04
KS4. Student jest gotów do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej oraz poza nimi. K_K05
KS5. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych celu i zadania. K_K04
Observation/demonstration teaching methods
- display
- drama
- drama
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- description
- problem-based lecture
- narration
- description
- problem-based lecture
- narration
Exploratory teaching methods
- biographical
- seminar
- laboratory
- experimental
- practical
- round table
- seminar
- laboratory
- experimental
- practical
- round table
Online teaching methods
- games and simulations
- content-presentation-oriented methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- content-presentation-oriented methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) studenci zapisani na przedmiot
Course coordinators
Term 2025/26Z: | Term 2023/24Z: | Term 2024/25Z: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: