Conducted in
terms:
2023/24L, 2025/26L
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Educational Sciences
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
Methodology of working in an open environment 2403-PS-405-r-sj
This course has not yet been described...
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student ma wiedzę, zna i w pogłębionym stopniu rozumie zagadnienia, zjawiska i terminologię związaną z pedagogiką resocjalizacyjną.
W pogłębionym stopniu zna instytucje i zjawiska z poszczególnych obszarów
pedagogiki resocjalizacyjnej i penitencjarnej.
Zna podmiot oddziaływań resocjalizacyjnych i penitencjarnych, możliwe zaburzenia i zachowania patologiczne oraz metody korygowania i formy oddziaływań resocjalizacyjnych i penitencjarnych, w tym także metody profilaktyki, terapii, twórczej resocjalizacji i określonych programów adekwatnie do występujących zaburzeń.
Student zna etiologię występujących zaburzeń oraz zna terminologię jednostek chorobowych i zaburzeń zachowania.
Student ma wiedzę na temat różnych teorii wyjaśniających w resocjalizacji i na gruncie pedagogiki penitencjarnej, także koncepcji i modeli zaburzeń, oddziaływań i procesów na gruncie pracy z osobą niedostosowaną i osadzoną w zakładzie karnym.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi wykorzystać powyższą wiedzę – krytycznie ją ocenić i analizować, a także formułować i rozwiązywać w oparciu o nią złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać poprzez: właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji.
Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi w kontekście problemów i zagadnień w resocjalizacji.
Umie także wykorzystać wiedzę do stosowania jej w środowisku otwartym , gdzie dzieli się wiedzą z innymi specjalistami.
Student zna podstawy prawne istotne z punktu widzenia resocjalizacji oraz strategie przeciwdziałania i ograniczania negatywnych skutków dewiacji społecznych.
Student jest także świadomy i jest krytyczny wobec własnej wiedzy oraz uznaje znaczenie tej wiedzy w rozwiązywaniu występujących problemów na gruncie resocjalizacji.
Student potrafi określić problemy, cele i potrzeby klientów, wobec których potrafi zaplanować i wybrać strategie oddziaływań resocjalizacyjnych i
penitencjarnych.
Posiada pogłębioną umiejętność budowania relacji pomocowej, która pozwala wybrać adekwatne metody, techniki i narzędzia do postawienia diagnozy, stawiania także hipotez na temat zaburzeń i trudności i sposobów ich ich weryfikowania.
Umie także, oprócz tradycyjnych form terapii, dobrać niekonwencjonalne metody wsparcia i oddziaływania.
Umie podjąć współprace z klientem/podopiecznym/wychowankiem/skazanym, jak również współpracować z rodziną i innymi specjalistami w trakcie i po zdiagnozowaniu występujących trudności i zaburzeń w zachowaniu.
Umie zastosować właściwy sposób i strategie postępowania zależnie od typu
wychowanka. W oparciu o posiadaną wiedze umie także tworzyć programy profilaktyki adekwatnie do sytuacji i potrzeb wcześniej zdiagnozowanych,
indywidualne programy oddziaływania resocjalizacyjnego i penitencjarnego. Umie krytycznie ocenić istniejące już programy profilaktyczne i wybrać w pracy te najbardziej właściwe.
W pracy z podopiecznym umie różnicować genezę zachowań dewiacyjnych odwołując się do poznanych kierunków teoretycznych. Posługuje się językiem specjalistycznym przy objaśnianiu form, przejawów i specyfiki zaburzeń w zachowaniu wskazując na przyczyny tych zaburzeń. Zarówno w środowisku
otwartym, jak i w instytucjach zamkniętych, umie dokonywać interpretacji sytuacji, w jakiej znajdują się osoby resocjalizowane, wskazać na podstawowe zagrożenia utrudniające readaptację społeczną oraz wskazać możliwości działań pomocowych.
Umie także podejmować pracę i wspierać osoby opuszczające
zakłady karne w procesie readaptacji. Mając świadomość swojej wiedzy umie współdziałać z innymi podmiotami, instytucjami i stowarzyszeniami w celu skutecznego realizowania działań prewencyjnych i resocjalizacyjnych.
Student rozpoznaje występujące zaburzenia i dewiacje w zachowaniu oraz stosuje adekwatne metody w celu ich zdiagnozowania i ustalenia strategii oddziaływań resocjalizacyjnych i penitencjarnych. Nawiązuje kontakt i rozmawia z wychowankami, podopiecznymi i osobami osadzonymi w celu
osiągnięcia zaplanowanych oddziaływań w programach indywidualnego oddziaływania, w celu motywowania do zmiany czy rozwiązywania konfliktów. W swojej pracy krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i umiejętności i
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy w zakresie umiejętności
wychowawczych. Jest przekonany o konieczności etycznej postawy w pracy z
klientami oraz szacunku w kontakcie z podopiecznymi. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i przekonany o konieczności dalszego rozwoju zawodowego.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Jest gotowy do zachowania kreatywności w zakresie wyjaśniania źródeł zachowań nienormatywnych oraz doboru metod wsparcia i oddziaływania
resocjalizacyjnego i penitencjarnego.
Student podejmuje działania wspierające i ułatwiające readaptację skazanych w warunkach wolnościowych i tym samym jest gotów do realizacji zadań zawodowych w obszarze oddziaływań penitencjarnych.
Realizuje zadania zawodowe w sposób profesjonalny oraz przy zachowaniu zasad etyki zawodowej. Jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do
pracy i podejmowane decyzje dotyczące wychowanków i podopiecznych, osób
odbywających karę pozbawienia wolności.
Jest także gotowy do współpracy z innymi specjalistami i instytucjami bezpośrednio lub pośrednio przygotowanymi do pracy na gruncie resocjalizacji i oddziaływań penitencjarnych.
Expository teaching methods
- discussion
- participatory lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- case study
- classic problem-solving
- experimental
- classic problem-solving
- experimental
Prerequisites
(in Polish) Przystępując do zajęć, student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i pedagogiki resocjalizacyjnej.
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2025/26L: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: