Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0110
ECTS credits:
8
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Educational Sciences
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
Diagnosis in special education 2403-PS-212-sj
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Udział w zajęciach dydaktycznych:
- wykład – 30 h
- ćwiczenia – 30 h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- czytanie literatury – 80 h
- przygotowanie do zajęć – 30 h
- przygotowanie do zaliczenia końcowego i egzaminu – 30 h
Łącznie: 200 godz. (8 pkt. ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwentka/absolwent zna i rozumie:
W1. podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy;
W2. procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe;
W3. przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju;
W4. wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczennic/uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie;
W5. ocenę skuteczności stosowanych metod wychowania, kształcenia, rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii;
W6. rolę i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji.
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności absolwentka/absolwent potrafi:
U1. analizować dokumenty i prace dziecka/uczennice/ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania;
U2. interpretować wyniki diagnozy pedagogicznej;
U3. konstruować proste narzędzia do diagnozy pedagogicznej;
U4. planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych absolwentka/absolwent jest gotów do:
K1. przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego i postdiagnostycznego;
K2. podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności;
K3. dzielenia się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków rozwoju w środowisku włączającym.
Teaching methods
(in Polish) - wykład konwersatoryjny
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- panelowa
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Expository teaching methods
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- panel
- classic problem-solving
- panel
- classic problem-solving
Online teaching methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Ukończone kursy z:
- pedagogiki ogólnej,
- psychologii rozwojowej,
- psychopatologii,
- etyki pedagoga specjalnego,
- psychologii klinicznej dzieci i młodzieży.
Course coordinators
Bibliography
Term 2024/25L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: