Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0110
ECTS credits:
6
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Educational Sciences
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
Education 2403-PS-107-sj
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Udział w zajęciach dydaktycznych:
- wykładach – 30 h
- ćwiczeniach – 15 h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- czytanie literatury – 30
- przygotowanie do zajęć -15
- przygotowanie do zaliczenia końcowego – 15
- przygotowanie do egzaminu - 15
Łącznie: 120 godz. (4 pkt. ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) P7S_WG
W1: Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, instytucje i zjawiska z pedagogiki ogólnej oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające zależności między nimi na podstawie wiedzy z antropologii. – K_W01
B.2.W1. pedagogikę jako dyscyplinę naukową; umiejscowienie pedagogiki wśród dziedzin nauk społecznych i humanistycznych, zakresy pedagogiki, paradygmaty pedagogiczne,
podstawowe pojęcia pedagogiczne, w tym wychowania, kształcenia, edukacji i samowychowania;
B.2.W3. uwarunkowania edukacji, miejsca powstawania relacji edukacyjnych, kultury, ideologii, zagadnienie ekonomii w kontekście edukacji, zmiany i wyzwania edukacyjne XXI wieku;
B.2.W4.
funkcje wychowania, proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; zagadnienia przymusu i swobody w wychowaniu, wychowania jako wspomagania rozwoju, wychowania adaptacyjnego i emancypacyjnego, podmiotowości w wychowaniu; podstawowe środowiska wychowawcze: rodzinę, grupę rówieśniczą i szkołę; style i postawy wychowawcze; konteksty wychowania; źródła i przejawy kryzysu
współczesnego wychowania; style wychowania;
B.2.W7. zagadnienia związane ze szkołą jako instytucją wychowawczą
: środowisko społeczne klasy i szkoły, autokratyzm i demokrację, w szkole, ukryty program szkoły, postawy nauczycieli i uczniów, pracę z grupą
rówieśniczą, tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole, metody wychowawcze i ich skuteczność, problematykę, umiejętności i trudności wychowawczych, konfliktów w klasie i w rodzinie, błędów wychowawczych, granic i mierników oddziaływań wychowawczych, kryzysu szkoły, zasad współpracy rodziny i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym;
Learning outcomes - skills
(in Polish) P7S_UW
U1: Student potrafi wykorzystać wiedzę z pedagogiki ogólnej – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjne wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach poprzez:
- właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji – K_U01
U2: Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi – K_U02
P7S_UK
U3: Student potrafi komunikować się na tematy z pedagogiki ogólnej ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców – K_U03
P7S_UU
U4: Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkować w innych w tym zakresie – K_U04.
B.2.U2. rozpoznawać i identyfikować style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych;
B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) P7S_KK
K1: Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu pedagogiki ogólnej, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu w pracy z osobami o specjalnych potrzebach – K_K01.
Teaching methods
(in Polish) Wykład problemowy
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu psychologii
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: