History of disability 2403-PS-103-sj
The lecture aims at the introduction of the history of individual subdisciplines of special education - oligophrenopedagogy, rehabilitation, education of the deaf, education of the blind. The students also study the issues concerning the education of teachers for special schools and the representatives of individual subdisciplines from Poland and abroad.
Total student workload
Learning outcomes - knowledge
Learning outcomes - skills
Learning outcomes - social competencies
Teaching methods
Expository teaching methods
- problem-based lecture
Course coordinators
Assessment criteria
final oral credit
Bibliography
Textbooks:
1. Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, pod red. S. Mauersberga, Warszawa 1990
2. Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną – w ujęciu pedagogicznym, red. J.J. Błeszyński, D. Baczała, J. Binnebesel, Łódź 2008
3.Kulbaka J., Niepełnosprawni. Z dziejów kształcenia specjalnego, Warszawa 2012.
4. Garbat M., Historia niepełnosprawności. GENEZA I ROZWÓJ REHABILITACJI, POMOCY TECHNICZNYCH ORAZ WSPARCIA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI, Gdynia 2015.
reading-matter:
1. Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce, ze szczególnym
uwzględnieniem rozwoju kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo, Warszawa 1977.
2. Balcerek M., Rozwój opieki nad dzieckiem w Polsce w latach 1918-1939, Warszawa 1978.
3. Balcerek M., Rozwój wychowania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo. Zarys historyczny, Warszawa 1981
4. Nurowski E., Surdopedagogika polska. Zarys historyczny, Warszawa 1983
5. Grodecka E., Historia niewidomych polskich w zarysie, Warszawa 1960
6. Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1996
7. Stabińska J., Matka Elżbieta Róża Czacka, Poznań-Warszawa 1981
8. „Szkoła Specjalna” 1998, numer specjalny zawierający noty biograficzne osób, które wniosły szczególny wkład w rozwój pedagogiki specjalnej.
9. Lipkowski O., Józefa Joteyko-życie i działalność, Warszawa 1968
10. Wywiad z prof. dr J. Doroszewską: O tych, którzy doprowadzili mnie do pedagogiki specjalnej, „Nowa Szkoła” 1976, nr 6.
11. Coner D., Jakubowski M., Życie, poglądy i działalność Janiny Doroszewskiej (w 80 rocznicę urodzin), „Ruch Pedagogiczny” 1980, nr 5.
12. Janeczko R., Janina Doroszewska – życie i działalność (1900-1979), „Szkoła Specjalna” 1980, nr 1.
13. O. Lipkowski, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie 1922-1982, Warszawa 1983.
14. D. Marzec, Janina Doroszewska prekursor teorii i praktyki opiekuńczo-terapeutycznej, Częstochowa 1993
15. W. Gasik, J. Pańczyk, Czołowi polscy pedagodzy specjalni oraz absolwenci PIPS i WSPS z lat 1971-1996, Warszawa 1997.
16. N. Han-Ilgiewicz, Pisma, szkice, artykuły, rozprawy, zebrał i wstępem poprzedził K. Poznański, Warszawa 1995.
17. Maria Grzegorzewska. Pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych, pod red. E. Żabczyńskiej, Warszawa 1985.
18. Stulecie urodzin Marii Grzegorzewskiej. Materiały z sesji naukowej, pod red. E. Dąbrowskiej, Warszawa 1990.
19. E. Tomasik, „Ocalić od zapomnienia”… Maria Grzegorzewska w relacjach ze współczesnymi, Warszawa 1998
20. W. Okoń, Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 2000, s. 123-145.
21. M. Manteufflowa, Falkowski Jakub, w: Polski Słownik Biograficzny, T. VI, Kraków 1948, s. 361-362.
22.I. Czarnecka, Rozwój szkolnictwa specjalnego w Polsce w latach 1918-1939. Realia a oczekiwania, Warszawa 2021.
23. Hryniewiecka A., W stronę człowieka.... O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2022.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: