Regional & cross-cultural Education
2403-PE-324-SZs1
Since the 1980s, in Poland, but also in many European countries, in connection with social, cultural and political changes, a specific renaissance of regionalism can be observed, related to the perception of the importance of the category of place (as a component of a region, private and ideological homeland, intimate and conceptual, a small homeland). It was also reflected in social and educational activities, the manifestations of which are, inter alia, The Charter of Polish Regionalism, adopted in 1994 and introduced first as a cross-curricular path, regional education (initially under the name of cultural heritage in the region) in 1995 to general education. As a result of the research, there was also a need to give importance to cultural heritage in the regional and local dimension and to use it to shape social and cultural identity, both in relation to one's own territory, the ability to observe social changes, but also to shape national identity and (after B. Suchodolski), the identity of a European and a citizen of the world.
Total student workload
(in Polish) Student zobowiązany jest do zapoznania się z treścią lektur obowiązkowych oraz przekazywanych w trakcie zajęć, wykazaniem się ich znajomością, nadto orientacją w omawianych zagadnieniach i umiejętnością ich interpretacji.
Jednocześnie poprzez samodzielne poszukiwania i prezentacje próbuje zrozumieć istotę idei regionalizmu, odrębności regionalnych, doświadczenia miejsca (w kategoriach ojczyzny prywatnej i ideologicznej, "mojego" miejsca i małej ojczyzny).
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) k_W01 zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; zna elementarne pojęcia używane w edukacji, zwłaszcza w edukacji regionalnej, rozumie ich źródła, dostrzega możliwości ich stosowania w pokrewnych dyscyplinach;
k_W07 ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; zna struktury społeczne i instytucje życia społecznego;
k_W08 ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma elementarną wiedzę dotyczącą symboli kulturowych, związanych z dziedzictwem kulturowym i dziedzictwem regionu, pozwalającą na efektywne poznawanie i upowszechnianie w kontekstach edukacyjnych;
K_W09 ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych.
Learning outcomes - skills
(in Polish) K_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych;
K_U07 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań;
K_U11 potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
K_U12 potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
K_K02 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w
zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę;
K_K07 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne;
K_K08 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata.
Teaching methods
(in Polish) pogadanka, prezentacje, dyskusja
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- discussion
- description
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- case study
- practical
- brainstorming
Prerequisites
(in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, w tym pedagogiki kultury, psychologii i socjologii, wiedzy o kulturze i jej różnorodności, rozwoju człowieka, jego kulturowych determinantach i uwarunkowaniach.
Course coordinators
Assessment criteria
1. class attendance;
2. presentation;
3. activity during classes;
Practical placement
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: