Education Therapy 2403-PE-302-SZs1
Full description.
Subject and scope of Correction Pedagogy:
- Psycho-pedagogical assistance
- Pedagogical therapy
-Pedagogical diagnosis
- Teacher - therapeutist
- Educational legislation
- Specific difficulties in learning
- Disharmony of psycho - motoric development
- Disfunction of psycho - motoric system development
Special educational needs
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Total student workload
Learning outcomes - knowledge
Learning outcomes - skills
Learning outcomes - social competencies
Teaching methods
Observation/demonstration teaching methods
Expository teaching methods
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- experimental
- case study
Online teaching methods
- methods developing reflexive thinking
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods
Type of course
Prerequisites
Course coordinators
Learning outcomes
Results of teaching.
Student: - knows and understands basic notions;
- knows and understands goals of psycho - pedagogical assistance for
childrens with special needs;
- knows legal background of above mentioned assistance;
- knows issues concerned with pedagogic diagnosis, interpretation of results and description of special educational needs;
- knows structure of perception - motoric system, recognises developmentaldelays and understands influence of above mentioned delays for educational difficulties,prepaires a schedule of corrective exercises;
- knows learning strategy for reading and for writing;
- knows conventional methods for reading and writing learning;
- knows syllable method for dislection therapy;
- collaborates with parents and with specialists when special educational needs occures.
Assessment criteria
Estimation - methods and criterion
Student has to take as obligation terms as follows:
- mandatory presence on everyone work hours of exercise mode;
- substantial and technical preparation for work;
- execution of exercise works according to specific requreirements given to student, made on time, estimated by teacher;
- student accesses to informal examination of subject of study as by worth oh mouth on appointed time.
Bibliography
Literatura:
Wybrane pozycje książkowe z literatury obowiązkowej:
1.Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2005 lub Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. dysgrafii i dysortografii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I II, Gdańsk 2011.
2.Bogdanowicz M., Bućko A., Czabaj R., Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom z dysleksją, Gdynia 2008, wersja elektroniczna www.ptd.edu.pl
3.Jastrząb J., (red.) Edukacja Terapeutyczna, Toruń 2002
4.Jastrząb J., Usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych u dzieci dyslektycznych, Warszawa 2002, 1994, i wcześniejsze
5.Jastrząb J., Specjalne potrzeby edukacyjne, niepublikowane materiały do zajęć – ksero 2011,
6.Jastząb J., Baczała D., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno - kompensacyjnej.Wzorzec terapeuty.,Toruń 2011,
7.Maurer A., Dźwięki mowy, Program świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Kraków 2003 i późniejsze wyd.,
8.Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003,
9.Krasowicz-Kupis G., Nowa psychologia dysleksji, Warszawa 2019,
10. Krasowicz -Kupis G.,(red.) Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, Gdańsk, 2009
Prawo oświatowe [dostęp www.men.gov.pl/aktyprawa]
1.Dziennik Ustaw, Warszawa, dnia 28 lipca 2020roku poz.1309
2.Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno –pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 7 maja 2013 poz.532
2.Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r w sprawie sposobu i trybu organizowania nauczania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży Dz. U. z 2008 r. Nr 175 poz.1086
3.Rozporządzenie MEN z dnia 3.lutego 2009 w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju, Dz. U. z 2009r. nr 23 poz.133
4.Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, Dz. U. z 2010 r. nr 228 poz.1491, § 6, § 10.1, § 37 [z późniejszymi zmianami]
Czasopisma:
1. Jastrząb J, Efetywność kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obligatoryjnym zadaniem polskiej oświaty, Wychowanie na co dzień 2012 nr 1-2
2. Jastrząb J, Diagnoza nauczycielska w kompensacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, Dysleksja.Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 2012 nr 1(12) [dostęp www.ptd.edu.pl]
3. Jastrząb J, Diagnoza nauczycielska. Narzędzie pomiaru pedagogicznego, Dysleksja.Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 2012 nr 1(12)
4. Jastrząb J., Szkolna pomoc psychologiczno - pedagogiczna alternatywą wobec poradnictwa zinstytucjonalizowanego, Biuletyn PTD Dysleksja, 2011 nr 1[dostęp www.ptd.edu.pl]
5.Jastrząb J., Jak respektować zadanie MEN - podnoszenie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Biuletyn PTD Dysleksja, 2011 nr 2
6.Jastrząb J., Terapia pedagogiczna jako metoda działania, Biuletyn PTD Dysleksja, 2009 nr 1
7.Jastrząb J.,Błaszkowska I., O diagnozie elementarnych umiejętności matematycznych.Propozycje praktyczne,Biuletyn PTD Dysleksja, 2009 nr 3 (5)
8.Jastrząb J., Rola i zadania nauczyciela terapeuty, ”Biuletyn PTD, 2008 nr 2 [dostęp www.ptd.edu.pl]
9.Jastrząb J., Jak przygotować konspekt zajęć terapii pedagogicznej dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu?, Wychowanie na co dzień 2005 nr12 [konspekt metodyka]
10.Jastrząb J., Psychopedagogika stosowana u podstaw skutecznej terapii pedagogicznej „Wychowanie na co dzień” 2009 nr 1 – 2 [konspekt metodyka]
11.Jastrząb J., Wczesna diagnoza ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się u podstaw skutecznej terapii pedagogicznej „Wychowanie na co dzień” 2009 nr 6
Lektury nadobowiązkowe:
1..Bogdanowicz M., Kalka D., Skala Ryzyka Dysleksji SRD-6,Gdańsk 2011.
2. Oregan F.J., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Poznań 2005,
3.Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003,
4.Krasowicz-Kupis G., Nowa psychologia dysleksji, Warszawa 2019,
5. Krasowicz -Kupis G.,(red.) Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, Gdańsk, 2009
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: