Conducted in
term:
2025/26Z
ISCED code: 0110
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philosophy and Social Sciences
Socjoteraphy 2403-PE-214-s2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 30 godz.):
- udział w ćwiczeniach - 30
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 45godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń-15
- czytanie literatury - 15
- przygotowanie do kolokwium-15
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W.1. zna terminologię używaną w socjoterapii oraz jej
zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, K_W01
W.2. ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu
socjoterapii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i
metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk,
ma wiedzę dotyczącą socjoterapii jako formy pomocy
psychologicznej K_W02, K_W12, K_W13
W.3. ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm
etycznych oraz etyki zawodowej socjoterapeuty, K_W16
W.4. ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych
środowiskach wychowawczych, zna ich specyfikę oraz procesy
w nich zachodzących, K_W16
W.5. ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat
specyfiki przedmiotowej i metodologicznej socjoterapii (zna
główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań
stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna
mapę stanowisk i podejść metodologicznych, rozumie postulat
wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice,
socjoterapii, K_W04
Learning outcomes - skills
(in Polish) U.1. potrafi wybrać i zastosować właściwy dla socjoterapii sposób
postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu
efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych,
potrafi prawidłowo sformułować cele socjoterapeutyczne a także
2
sporządzić plan zajęć socjoterapeutycznych K_U10,
U.2. ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania
uczniów, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych,
wychowawczych uczniów oraz analizowania motywów i wzorów
ludzkich, K_U07
U.3. potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami
teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań
praktycznych w zakresie prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych
dla dzieci i młodzieży K_U08
U.4. posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych
pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną
argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych,
poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami
etycznymi,K_U05
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K.1. rozumie znaczenie prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w
sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej, dostrzega i
formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i
cudza pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości
korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych, K_K05,
K.2. odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do
zajęć z uczniami, podejmowane decyzje oraz prowadzone działania,
oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ucznia, jest
wrażliwy na problemy wychowawcze oraz edukacyjne uczniów,
gotowy do komunikowania się i współpracy z
wychowawcami/nauczycielami oraz rodzicami/ opiekunami i
zespołowych działań profesjonalnych w socjoterapii dzieci i
młodzieży, K_K06, K_K07
Teaching methods
(in Polish) Metody podające: wyjaśnienia, praca z tekstem, krótkie wykłady.
Metody poszukujące: studium przypadku.
Metody aktywizujące: praca w grupach, praca w parach, burza
mózgów, rundka
Prerequisites
(in Polish) Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej, w
zakresie okresów rozwojowych dzieci i młodzieży, zaburzeń
zachowania, trudności i niepowodzeń szkolnych oraz specjalnych
potrzeb edukacyjnych i rozwojowych. Wiedza na temat trudności
wychowawczych, zagrożenia niedostosowaniem społecznym a także
niedostosowania społecznego.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: