Education Therapy 2403-PE-203-SZs2
Full description.
Subject and scope of Correction Pedagogy:
- Psycho-pedagogical assistance
- Pedagogical therapy
-Pedagogical diagnosis
- Teacher - therapeutist
- Educational legislation
- Specific difficulties in learning
- Disharmony of psycho - motoric development
- Disfunction of psycho - motoric system development
Special educational needs
Term 2021/22Z:
None |
Total student workload
Learning outcomes - knowledge
Learning outcomes - skills
Learning outcomes - social competencies
Teaching methods
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- practical
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
Type of course
Prerequisites
Course coordinators
Learning outcomes
Results of teaching.
Student: - knows and understands basic notions;
- knows and understands goals of psycho - pedagogical assistance for
childrens with special needs;
- knows legal background of above mentioned assistance;
- knows issues concerned with pedagogic diagnosis, interpretation of results and description of special educational needs;
- knows structure of perception - motoric system, recognises developmentaldelays and understands influence of above mentioned delays for educational difficulties,prepaires a schedule of corrective exercises;
- knows learning strategy for reading and for writing;
- knows conventional methods for reading and writing learning;
- knows syllable method for dislection therapy;
- collaborates with parents and with specialists when special educational needs occures.
Assessment criteria
Estimation - methods and criterion
Student has to take as obligation terms as follows:
- mandatory presence on everyone work hours of exercise mode;
- substantial and technical preparation for work;
- execution of exercise works according to specific requreirements given to student, made on time, estimated by teacher;
- student accesses to informal examination of subject of study as by worth oh mouth on appointed time.
Bibliography
Literatura
Wybrane pozycje książkowe z literatury obowiązkowej:
1.Jastrząb J., Baczała D., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno - kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty., Toruń 2011,
2. Jastrząb J., (red.) Edukacja Terapeutyczna, Toruń 2002
3. Jastrząb J., Usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych u dzieci dyslektycznych, Warszawa 2002, 1994, i wcześniejsze
5. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. dysgrafii i dysortografii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Gdańsk 2011, lub Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2005
6.Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole.m Gdynia 2004,
7.Bogdanowicz M. Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa, 2000,
8.Krasowicz-Kupis G., Nowa psychologia dysleksji, Warszawa, 2019,
Prawo oświatowe [dostęp www.men.gov.pl/aktyprawa]
1.Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie zasad organizacji udzielania pomocy psychologiczno –pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 25 sierpnia 2017 poz.1597
2.Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży Dz. U. z 29 sierpnia 2017 poz.1616
3.Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju, Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2017 r. poz.1635
4.Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz. U. z dnia 16 sierpnia 2017 r. poz. 1534
5. Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych Dz. U. z dnia 14 września 2017 r. poz. 1743
6.Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej Dz,U.z dnia 24 lutego 2017r. poz.356
7. Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych w tym poradni specjalistycznych Dz.U.. z dnia 31 sierpnia 2017 poz.1647 [zob.Dz.U.13.03.2013 poz.199]
8.Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzaje tej dokumentacji, Dz.U. 31 sierpnia 2017 1646
9.Rozporządzenie MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r.w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki, Dz.u.nr 56 z 2002 poz.506
10.Rozporządzenie MEN z dnia 17 kwietnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakłady kształcenia nauczycieli, Dz.U. z dnia 19 kwietnia 2012 poz.426
Czasopisma
Jastrząb J., Efektywność kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obligatoryjnym zadaniem polskiej oświaty, Wychowanie na co dzień 2012 nr 1-2
Jastrząb J., Diagnoza nauczycielska w kompensacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 2012 nr 1(12)
Jastrząb J, Diagnoza pedagogiczna, Wychowanie na co dzień 2003 nr 7–8
Jastrząb J, Diagnoza nauczycielska. Narzędzie pomiaru pedagogicznego, Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 2012 nr 1(12)
Jastrząb J., Terapia pedagogiczna jako metoda działania, Dysleksja Biuletyn PTD, 2009 nr 1
Jastrząb J., Rola i zadania nauczyciela terapeuty, ”Biuletyn PTD, 2008 nr 2 [dostęp www.ptd.edu.pl]
Jastrząb J., Jak przygotować konspekt zajęć terapii pedagogicznej dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu?, Wychowanie na co dzień 2005 nr12 [konspekt metodyka]
Lektury nadobowiązkowe
1..Bogdanowicz M., Kalka D., Skala Ryzyka Dysleksji SRD-6,Gdańsk 2011.
2.Dyrda J. Style uczenia się dzieci dyslektycznych a wymagania poznawcze szkoły, Gdańsk, 2004,
3.Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu sie matematyki, Warszawa, 1992,
Term 2021/22Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: