Ethics for teacher 2403-PE-110-s1
The seminar is designed to prepare the student to analyse ethical problems which arise in the context of education. The questions of general ethics and its philosophical basis as well as exemplary moral problems the pedagogue experiences in their everyday work will be the subject of consideration.
The problems discussed in the lecture:
- basic notions and structures of ethics;
- anthropological and epistemological basis of ethics ;
- main ethical concepts;
- discussion focused on conscience
- comprehension of personal values (dignity, freedom, subjectivity inter alia) and their reference in the field of education;
- comprehension of moral values (exemplified by sexual ethics);
- reference to personal values and moral values in bioethics (both in the ethics of medicine and environment) and implications for bioethical problems in the field of education;
- comprehension of religious values and their reference in education
- current discussion on the problems of the truth, dialogue and authority
- solutions to the problems of the relations between the individual and the community on the grounds of individualism-liberalism, personalism and collectivism;
- the concept them moral virtue.
Total student workload
Learning outcomes - knowledge
Learning outcomes - skills
Learning outcomes - social competencies
Expository teaching methods
- discussion
- participatory lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- brainstorming
- case study
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
Type of course
Prerequisites
Course coordinators
Learning outcomes
The student:
- demonstrates methodological knowledge of morality problems and ethics
- is capable of recognising and formulating moral problems and ethical dilemmas associated with didactical and upbringing issues
- is able to identify anthropological and epistemological founding to particular moral and ethical solutions
Bibliography
Literatura obowiązkowa:
Alichniewicz, A., Eutanazja a etyczne podstawy medycyny stanów terminalnych, w: M. Gałuszka, K. Szewczyk (red.), Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, Warszawa, Łódź 2002, s. 155-192.
Chudy, W., Człowiek niepełnosprawny w świetle filozofii, Ethos 3-4 (2007), s. 67-80.
Chyrowicz, B., „Moralni święci”. Czy istnieje obowiązek spełniania czynów supererogacyjnych?, w: B. Chyrowicz (red.), Etyka i technika w poszukiwaniu ludzkiej doskonałości, Lublin 2004, s. 85-99.
Crosby, J. F., Zarys filozofii osoby, Kraków 2007 (s. 19-53).
Galewicz, W., Prawda dla chorych, Diametros 4 (2005), 94-102.
Horowski, J., Wolność od autorytetu jako zabobon. Teleologia wychowania w zakresie autorytetu w świetle analiz Józefa Marii Bochańskiego, „Acta Universitatis Nicolai Copernici – Pedagogika” 25 (2009), s. 29-46.
Horowski, J., Umiarkowanie jako cel wychowania – o zapoznanej cnocie z perspektywy pedagogicznej, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika” 36/2 (2018), s. 13-40.
Horowski, J., Etyka powinności czy etyka cnoty w przygotowaniu zawodowym nauczycieli?, „Paedagogia Christiana” 1/27 (2011), s. 173-184.
Horowski, J., Przebaczenie sobie jako cel wychowania, „Roczniki Pedagogiczne KUL” 13/1 (2021), s. 35-48.
Ostrowska U., Aksjologiczne podstawy wychowania, w: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, Gdańsk 2006, s. 391-415.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 10 grudnia 1948 r. w Paryżu.
Swift, A., Wprowadzenie do filozofii politycznej, Kraków 2010 (s. 19-57).
Szutta, N., Wychowanie moralne z perspektywy etyki cnót, Diametros 46 (2015), 111-133.
Literatura uzupełniająca:
Bagrowicz, J., Godność osoby fundamentem wychowania, w: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne, Kraków 2005, s. 179-212.
Bocheński, J.M., Co to jest autorytet?, w: tenże, Logika i filozofia, Warszawa 1993, s. 187-324.
Bołoz, W., Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007.
Dębowski, J., „Prawda dialogu”, czyli jak unikać instrumentalizacji prawdy?, w: M. Szulakiewicz, Z. Karpus (red.), Dialog w kulturze, Toruń 2003, s. 67-93.
Galewicz, W. (red.), Antologia bioetyki, t. 1: Wokół śmierci i umierania, Kraków 2009.
Gogacz, M., Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, Warszawa 1997.
Horowski, J., Koncepcja integralnego, cielesno-duchowego rozwoju człowieka w ujęciu pedagogiki tomistycznej, w: P. Błajet (red.), Ciało – edukacja – umysł, Bydgoszcz 2010, s. 43-59;
Kotarbiński, T., Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1986.
Maritain, J., Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, Lublin 2001.
Stróżewski, W., Mała fenomenologia autorytetu, w: J. Jagiełło (red.), O autorytecie. W poszukiwaniu punktu odniesienia, Kraków 2008, s. 107-113.
Szostek, A., Rola pojęcia godności w etyce, w: tenże, Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1998, s. 42-63.
Ślipko, T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.
Ślipko, T., Zarys etyki szczegółowej, t. 1, Etyka indywidualna, t. 2, Etyka społeczna, Kraków 2005.
Tyburski, W., Etyka środowiskowa a paradygmat antropocentryzmu, w: W. Tyburski (red.), Ekofilozofia i bioetyka. Materiały VI Polskiego Zjazdu Filozoficznego w Toruniu, Toruń 1996, s. 65-72.
Tyburski, W., System wartości i etyczna ochrona środowiska przyrodniczego, w: W. Tyburski (red.), Człowiek i środowisko. Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń 1995, s. 71-85.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: