History of Education 2403-PE-105-s1
The aim of the lecture is to introduce to the students the main trends and concepts of education transformations taking place in Poland and in the world over the centuries, and the representatives of (Polish and European) pedagogic thought, as well as the principles of education reforms which were crucial for Polish education.
The classes are dedicated to detailed analyses and interpretations of selected education systems and pedagogic concepts over the centuries – in Poland and in the world.
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Total student workload
Learning outcomes - knowledge
Learning outcomes - skills
Learning outcomes - social competencies
Teaching methods
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- description
Exploratory teaching methods
- experimental
- presentation of a paper
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
After the completion of the subject (lecture and classes) the student can:
- identify the main trends and concepts in education over the centuries
- describe school systems and education ideals of individual historical periods
- explain the relations between the social and cultural situation of a given period and the system of upbringing and education of children and young people of the time
- compare and generalize the situation of education in individual historical periods
Assessment criteria
classes: continuous assessment (current preparation for classes and activity), final written and oral credit
lecture: examination covering the subject matter of lectures and the recommended reading
Bibliography
Textbooks:
- Historia wychowania, T. I -II, pod red. Ł. Kurdybachy, Warszawa 1967
- St. Kot, Historia wychowania, T. I-II (wszystkie wydania)
- S. Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1964
- R. Wroczyński, Dzieje oświaty polskiej 1795-1945, Warszawa 1980
- Historia wychowania wiek XX, red. J. Miąso, T. I, Warszawa 1980
- St. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, wyd. II, Kielce 1998
- S. Litak, Historia wychowania T.I, Do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków 2004
- J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania T.II, Wiek XIX i XX, Kraków 2005
- K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001
- S. Mauersberg, M. Walczak, Szkolnictwo polskie po Drugiej Wojnie Światowej (1944-1956), Warszawa 2005
- K. Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 2, Warszawa 2006
- Myśliciele o wychowaniu, red. C. Kupisiewicz, I. Wojnar, T. I, Warszawa 1996 i T. II (red. C. Kupisiewicz), Warszawa 2000
- Studia z dziejów edukacji, wybór J. Miąso, Warszawa 1994
Sources:
- Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, T. I-III, pod red. S. Wołoszyna, Warszawa 1965, II wyd. Kielce 1995
- Historia wychowania. Wybór źródeł, S. Możdżeń, T. I-VII, Kielce 1993-1998
- Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, cz. I-III, Warszawa 1995
Reading-matter:
1. Banach A. K., Młodzież chłopska na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1860-1917/18, Kraków 1997.
2. Barycz H., Uniwersytet Jagielloński w życiu narodu polskiego, Kraków 1964.
3. Dybiec J., Uniwersytet Jagielloński 1918-1939, Kraków 2000.
4. Gawęda S., Uniwersytet Jagielloński w latach II wojny światowej, Kraków 1986.
5. Natoński B., Jezuici a Uniwersytet Krakowski w XVI wieku, Kraków 2002.
6. Perkowska U., Jubileusze Uniwersytetu Krakowskiego, Kraków 2000.
7. Perkowska U., Studentki Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1894-1939. W stulecie immatrykulacji pierwszych studentek, Kraków 1994.
8. Perkowska U., Studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1945-1948/49, Kraków 2001.
9. Perkowska U., Uniwersytet Jagielloński w latach I wojny światowej, Kraków 1990.
10. Skubała-Tokarska Z., Tokarski Z., Uniwersytety w Polsce, Kraków 1970.
11. Draus J., Uniwersytet Jana Kazimierza we Lwowie. Portret kresowej uczelni, Kraków 2007
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: