Contemporary Trends in Social Work 2403-208-PRSs1
The main goal of the seminar is a debate with the use of students' basic knowledge of the basics of social policy, social pedagogy and social work, students and gaining access to the most up-to-date texts in the field of social policy, social pedagogy and social work in the world and in Poland.
The classes will be an opportunity to discuss contemporary theories, models and activities in the broadly understood sphere of social policy and their application to social work, both in the national (local, regional and central) perspective, as well as in the European Union and global dimensions (models from the USA ).
Timetable of online-Teams classes:
1. Introduction to the topic of the seminar
2. Global social policy and its changes in the 21st century
3. Social policy and directions of social work in the European Union
4. Social policy at the national level and changes taking place in Poland
5. Regional and local social policy and their influence on social work
6-9. Good practices and innovations in social work on the example of selected countries - online presentations prepared by students
10. Summing up and passing the seminar classes
Total student workload
Learning outcomes - knowledge
Learning outcomes - skills
Learning outcomes - social competencies
Teaching methods
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- participatory lecture
- narration
Exploratory teaching methods
- seminar
- presentation of a paper
- practical
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
Prerequisites
Course coordinators
Assessment criteria
Methods of checking the learning outcomes
Prepared final essay in the form of a paper -W1, W2, U1, U2, K1
Active participation in class discussions - W1, W2, U1, U2, K1
Performing a multimedia presentation and actively performing tasks during exercises - W1, W2, U1, U2, K1
Class attendance (two unexcused absences are possible, each additional one should be completed in the form of individual consultations) - U1, U2, K1
Assessment criteria
The student receives a positive grade for the subject when:
- actively participated in the classes,
- presented a multimedia presentation and placed it on TEAMS after the corrections had been made
- presented an essay in the form of a paper, describing the selected good practice of SW
Detailed assessment:
sufficient -60%,
sufficient plus- 75%
good - 80%
good plus- 90%
very good - 95%.
Practical placement
Do not apply
Bibliography
Literatura obowiązkowa:
1. Golinowska S., Modele polityki społecznej w Polsce i Europie na początku XXI wieku, Warszawa 2018 (podręcznik w PDF dostępny online na platformie przedmiotu w Teams-UMK)
2. Grudzinska E. et al., POMOC SPOŁECZNA I PRACA SOCJALNA W DOBIE DYNAMICZNYCH PRZEMIAN SPOŁECZNYCH, Warszawa 2019 (wieloautorski recenzowany podręcznik w PDF dostępny online na platformie przedmiotu w Teams-UMK)
Literatura zalecana - nieobowiązkowa (wybrane rozdziały)
3. Baranowska A., Kościńska E., Wasilewska-Ostrowska K.M. (red.), Społeczny wymiar życia i aktywności osób starszych, Toruń 2013.
4. Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Toruń 2003.
5. Kola A. M., Wasilewska-Ostrowska K. M. (red.), Wolontariat szansą rozwoju społecznego. Rekomendacje dla pracy socjalnej, Toruń 2012.
6. Marzec-Holka K., Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, Bydgoszcz 2003.
7. De Robertis C., Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami, Warszawa. 1997.
8. Skidmore R. A., Thackeray M. G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Warszawa 1996.
9. Żukiewicz A. (red.), Praca socjalna w służbie ludziom, Toruń 2012.
10. Krakowiak P., Wolontariat w opiece u kresu życia, Toruń 2012.
Literatura uzupełniająca - nieobowiązkowa:
1. Ggan E., Kompetentne pomaganie, Poznań 2002.
2. Sztander W., Rozmowy które pomagają, Warszawa 2002.
3. Jedliński K., Jak rozmawiać z tymi którzy stracili nadzieję, Warszawa 1993.
4. Corey, G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Poznań 2005.
5. Szczepkowski J., Praca socjalna. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 2010.
6. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.
7. Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa 1996.
8. Olubiński A., Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne, Toruń 2004.
9. Kędzior J., Ładyżyński A., Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Toruń
2009.
10. Biedroń M., M .Prokosz (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty
współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2002.
Notes
Term 2021/22Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: