Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Philosophy
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
(in Polish) Teoria poznania (Moduł uzupełniający) 2402-F-S2-TEPO
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Total student workload
(in Polish) 30 h wykładu + 30 h pracy własnej osób studiujących; 30 h ćwiczeń + 30 h pracy własnej osób studiujących
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) K_W3: posiada wiedzę na temat kluczowych problemów epistemologii oraz współczesnych teorii poznania, w tym ich zastosowań w nauce i filozofii.
K_W4: ma świadomość roli wartościowania w procesie poznania, w tym wpływu uprzedzeń, kontekstów społecznych i kulturowych na formowanie przekonań.
K_W5: posiada zdolność argumentowania na rzecz czołowych stanowisk w epistemologii, takich jak realizm, antyrealizm, sceptycyzm czy konstruktywizm.
K_W6: posiada wiedzę dotyczącą takich zagadnień, jak definicje prawdy, uzasadnienie przekonań, relacja między wiedzą a wrażeniem oraz status podmiotu poznającego jako kluczowych kwestii współczesnej teorii poznania.
Learning outcomes - skills
(in Polish) K_U1: student posiada umiejętność poprawnego rozpoznania stanowiska epistemologicznego oraz stosowania argumentacji zgodnej z jego założeniami w analizie problemów teorii poznania, w tym rozumie i ocenia wpływ kontekstu społecznego, kulturowego i naukowego na proces poznawczy.
K_U2: potrafi rozpoznać i poprawnie zastosować argumentację charakterystyczną dla różnych nurtów epistemologicznych w otwartej dyskusji dotyczącej teorii poznania.
K_U3: potrafi samodzielnie wnioskować, wyjaśniać i oceniać zagadnienia związane z teorią poznania, uwzględniając ich rangę, stopień złożoności oraz odniesienia kulturowe, światopoglądowe i naukowe.
K_U5: potrafi umiejętnie argumentować na rzecz kluczowych pojęć epistemologicznych, takich jak prawda, uzasadnienie, wiedza, obiektywność i subiektywność, odwołując się do różnych teorii poznania (np. racjonalizmu, empiryzmu, konstruktywizmu, realizmu naukowego).
K_U01: Wyszukiwać, analizować i interpretować teksty filozoficzne dotyczące teorii poznania
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K_K1: student ma świadomość społecznej, kulturowej (w tym również światopoglądowej i religijnej) oraz naukowej roli i znaczenia problemów teorii poznania, zarówno w sferze teoretycznej, jak i w ich praktycznych konsekwencjach dla nauki, technologii i codziennego funkcjonowania.
K_K2: potrafi w sposób refleksyjny i przemyślany zająć stanowisko w kluczowych sporach epistemologicznych, takich jak relacja między wiedzą a wiarą, obiektywność poznania, rola doświadczenia i rozumu, czy wpływ technologii na proces poznawczy.
Course coordinators
Notes
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: