Conducted in
terms:
2022/23, 2023/24, 2024/25
ISCED code: 0223
ECTS credits:
6
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Philosophy
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
(in Polish) Historia filozofii starożytnej (moduł uzupełniający) 2402-F-S2-HFS
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Całkowity nakład pracy wynosi 250 h w tym:
godziny kontaktowe i wirtualne synchroniczne: 120 h (60 h ćwiczeń i 60 h wykładów) praca własna w formie samodzielnej lektury i przygotowania do zajęć - 50 h
- praca własna (przygotowanie zadań domowych , rozwiązywanie testów elearningowych etc.) - 50 h
- przygotowanie do
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student/studentka zna i rozumie:
K_W01: w zaawansowanym stopniu rolę refleksji filozoficznej prowadzonej w okresie starożytności obszaru grecko-rzymskiego w kształtowaniu kultury europejskiej.
K W02: w zaawansowanym stopniu metody interpretacji tekstu filozoficznego na przykładzie lektury fragmentów filozofów presokratejskich, dzieł Platona i Arystotelesa, fragmentów dzieł okresu hellenistycznego i tekstów okresu Cesarstwa Rzymskiego (Marek Aureliusz, Sekstus Empiryk, Plotyn). Ma świadomość zależności zachodzącej pomiędzy zawartymi w tekstach ideami, wskazuje na zachodzące pomiędzy nimi podobieństwa i różnice.
K W03: w zaawansowanym stopniu podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim. wraz z jej odpowiednikami w języku greckim i łacińskim.
K_W04: wybrane nurty filozofii starożytnej, ich głównych przedstawicieli i ich najważniejsze dokonania (w aspekcie historycznym i systematycznym), w zakresie historycznym od Talesa z Miletu po Plotyna z Lykopolis.
K_W05: w zaawansowanym stopniu idee i argumenty klasycznych teorii filozoficznych oraz ma świadomość historycznego charakteru kształtowania się idei filozoficznych na przykładzie myśli starożytnej. Zna główne źródła wiedzy o filozofii antycznej, jej podział na okresy, ich specyfikę, główne nurty filozoficzne, ich przedstawicieli oraz poglądy. Ma świadomość powstawania, zanikania i odradzania się idei w nowym kontekście historyczno-kulturowym. Dostrzega związek między sytuacją historyczno-kulturową a myślą filozoficzną.
K_W01 (s2): w pogłębionym stopniu terminologię filozoficzną w języku polskim wraz z ich greckimi i łacińskimi odpowiednikami oraz ewentualnym odniesieniem tych pojęć do późniejszej tradycji filozoficznej oraz kultury współczesnej.
Efekty dodatkowe w wyniku zastosowania ICT
- przedstawienie prezentacji wzbogaconej o multimedia lub filmów porządkuje i uatrakcyjnia przedstawienie historycznego rozwoju kultury Grecji
- forma testu (Quiz) następująca po prezentacji daje możliwość sprawdzenia poziomu zrozumienia przekazywanych treści
- różnorodność pojawiających się w kursie zasobów umożliwia wizualizację dokonań kultury antycznej, dzięki czemu historia przestaje być tylko fragmentem przeszłości
Learning outcomes - skills
(in Polish) UMIEJĘTNOŚCI: potrafi
K_U01: wykorzystać posiadaną wiedzę filozoficzną oraz znajomość języków obcych, by analizować informacje związane z głównymi doktrynami oraz pojęciami wypracowanymi w okresie starożytności grecko-rzymskiej
K_U02: wykorzystać posiadaną wiedzę filozoficzną do interpretacji tekstu filozoficzny w jego specyficznym kontekście związanym z kulturą i historią starożytnej Grecji i Rzymu, analizować argumenty zawarte w tekstach, które uwarunkowane są specyfiką historii i kultury świata antycznego. Potrafi wskazać przykłady ewolucji pojęć filozoficznych. Przedstawia przykłady różnic i podobieństw pomiędzy starożytnym a współczesnym znaczeniem pojęć filozoficznych. Potrafi wskazać znaczenie formy literackiej tekstu dla jego interpretacji oraz wykorzystać podstawowe formy (mowa, pochwała, mowy przeciwstawne, dialog).
K_U03: formułować w mowie i na piśmie antyczne problemy filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia, potrafi je przedstawić w sposób syntetyczny , przypisać do obszarów dyskusji filozoficznych, wskazać mocne i słabe strony, argumentować na rzecz jednych i dokonać krytyki innych, wskazać na ich historyczny bądź aktualny charakter.
K_U05: posługiwać się argumentacją filozoficzną wypracowaną w okresie antyku, by komunikować się z otoczeniem. Wskazać na różnice w ich znaczeniu starożytnym i współczesnym, wskazać ewolucję ich znaczeń, powiązać z danym filozofem czy nurtem filozoficznym, przedstawić ich oryginalne (greckie lub łacińskie) brzmienie.
K_U01 (s2): wykorzystać wiedzę filozoficzną na temat starożytności oraz znajomość języków obcych oraz podstawowych kategorii filozoficznych w j. greckim i łacińskim by wyszukiwać, analizować, ocenić informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych.
Efekty dodatkowe w wyniku zastosowania ICT
- aktywność Wiki stwarza możliwość kreatywnego wykorzystania zdobywanej wiedzy i praktycznego jej zastosowania w samodzielnej i grupowej pracy studentów
- aktywność Zadanie domowe stwarza możliwość twórczego rozwinięcia i zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności
- wykorzystanie aktywności Słownika pojęć pozwala na budowanie bazy pojęć i uporządkowanie terminologii historycznej i filozoficznej
- wykorzystanie Forum pozwala na wzbogacenie materiału do zajęć o nadsyłane przez studentów linki, teksty i materiały multimedialne
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student/studentka jest gotów do
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i przyswajanych treści, bazując na znajomości argumentów i postaw wypracowanych w okresie antyku.
K_K02 otwartości na nowe idee i zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, dokonania analizy dowolnych przekonań, wskazania na ich źródło i charakter, wyliczenia mocnych i słabych stron. W efekcie ocenia i dokonuje krytycznego wyboru idei.
K_K06: krzewienia i praktykowania dbałości o dorobek i tradycję filozoficzną, bazując na znajomości doktryn i pojęć filozoficznych starożytności grecko-rzymskiej, mając świadomość ich recepcji i obecności w kulturze współczesnej.
K_K06 krzewienia i praktykowania dbałości o dorobek i tradycję filozofii, mając świadomości bazowego znaczenia antycznego zespołu idei dla kultury europejskiej.
Efekty dodatkowe w wyniku zastosowania ICT
- możliwość wspólnej edycji pojęć czy haseł przy użyciu Wiki i Słownika pojęć uczy umiejętności pracy w zespole oraz tworzenia komplementarnych struktur i kompozycji
- nacisk położony na aktywności zmierzające do wskazania dziedzictwa kultury antycznej i filozofii we współczesnym świecie tworzy świadomość ciągłości kultury europejskiej i związku przeszłości z teraźniejszością
Teaching methods
(in Polish)
W konstrukcji kursu wykorzystane zostały podstawowe funkcjonalności platformy Moodle:
Zasoby: etykiety, pliki (materiały wideo, pliki tekstowe, pliki graficzne, materiały audio), łącza internetowe, strony Aktywności: forum, wiki, quiz, słownik pojęć, zadanie, plik, kwestionariusz
Zostały one ujęte w powtarzalną formułę MODUŁOWĄ, która w sposób przejrzysty i konsekwentny odniesiona została do każdego tematu.
Główną zasadą kursu jest to, iż żaden z tematów nie wymaga uprzedniego przygotowania się przez studenta. Każdy, gdy tylko temat zostaje udostępniony, ma możliwość przeglądania udostępnionych materiałów. Poszczególne moduły kursu są z zasady otwarte: student ma możliwość wielokrotnego i nieograniczonego w czasie przeglądania plików kursu, wielokrotnego rozwiązywania testów, swobodnego edytowania słownika pojęć czy komponowania tekstów w Wiki, dokonywania wpisów na forum, zamieszczania własnych oryginalnych prac i rezultatów nauki czy brania udziału w dowolnej dyskusji.
Dzięki tej regule otwartości kursu i zawartych w nim tematów student ma możliwość swobodnego przeglądania, odtwarzania, przypominania sobie dowolnych tematów i dowolnego materiału – nie jest zatem ograniczony czasem trwania zajęć jak ma to miejsce w przypadku zajęć tylko i wyłącznie kontaktowych.
Zajęcia mają charakterystyczną dla całego kursu strukturę MODUŁOWĄ, na którą składa 6 MODUŁÓW STAŁYCH:
MODUŁ HISTORYCZNY zawiera przedstawienie podstawowych informacji historycznych w plikach video lub w plikach w formacie flash MODUŁ SPRAWDZAJĄCY zawiera test sprawdzający zrozumienie wiadomości historycznych w formie aktywności quizu.
MODUŁ DYSKUSYJNO-PRAKTYCZNY zawiera aktywności pozwalające studentom na przedstawienie własnego zdania, zabranie głosu w dyskusji, rozwinięcie nowych wątków i utrwalenie umiejętności związanych z tematem przy użyciu wiki oraz słownika pojęć.
MODUŁ UZUPEŁNIAJĄCY stanowi propozycję dalszej lektury czy poszerzania wiedzy, zawierając materiał, który prowadzący uważa za ciekawy. Mogą zostać tu wykorzystane dowolne zasoby: łącza, pliki tekstowe i multimedialne.
MODUŁ ZADANIA DOMOWEGO ma umożliwiać wykazanie się inwencją, utrwalenie umiejętności i nabytej wiedzy przy użyciu aktywności zadanie.
MODUŁ FORUM TEMATYCZNEGO daje możliwość wzbogacenia zajęć o dodatkowe materiały poprzez forum.
Observation/demonstration teaching methods
- staging
- display
- display
Expository teaching methods
- narration
- participatory lecture
- description
- programmed material
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- description
- programmed material
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- brainstorming
- biographical
- brainstorming
- biographical
Online teaching methods
- evaluative methods
- cooperation-based methods
- cooperation-based methods
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Podstawowe wiadomości na temat kultury starożytnej Grecji i Rzymu
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: