Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
Erasmus code: 08.1
ISCED code: 0223
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Philosophy
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
Contemporary problems of ethics 2402-F-S2-2-WPE
This course has not yet been described...
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Wiedza
Studentka/student zna i rozumie:
K_W01: specjalistyczną terminologię filozoficzną w zakresie etyk współczesnej, jej paradygmatów metaetycznych oraz nauki o moralności, w języku polskim i wybranym języku obcym;
K_W02: kluczowe pojęcia oraz podstawy teorii deontologicznych, postutylitarystycznych oraz współczesnej etyki cnót;
K_W06: formalne i merytoryczne zasady opracowywania i publikowania filozoficznych tekstów naukowych, a także przepisy prawa autorskiego, ochrony intelektualnej pracy twórczej oraz etycznych aspektów odwoływania się w badaniach filozoficznych do cudzej własności intelektualnej.
.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Umiejętności
Studentka/student potrafi:
K_U01: skutecznie łączyć kompetencje językowe oraz wiedzę filozoficzną w z zakresie etyki, celu samodzielnego zdobywania nowych informacji pochodzących z różnych źródeł; opracowywać, hierarchizować i dokonywać oceny pozyskanych informacji; opanować podstawowe narzędzia pracy humanisty.
Poprzez głębokie rozumienie roli, jaką refleksja o etyce pełni w nakreślaniu pełnego katalogu zagadnień moralnych, potrafi aktywnie ubarwiać to spektrum przez aplikację konkretnych toposów i etosów do teoretycznych struktur etyki, a przez to dokonuje swobodnej transgresji między polami abstrakcyjnej etyki i praktycznej moralności w obu kierunkach, poddając je przy tym permanentnej synergicznej i ksobnej reartykulacji, tak na poziomie abstrakcji pojęciowej, jak i sądów wartościujących czy działań praktycznych.
K_U02: zastosować zdobytą wiedzę z zakresu kanonicznego kursu etyki oraz znajomość metod badawczych, aby wysuwać hipotezy i dobierać trafne argumenty;
odkrywać ograniczenia współczesnych form języka artykulacji zagadnień etycznych w metaetyce, aktywnie i bez żadnej zachęty ze strony prowadzącego demaskuje je jako jałowe oraz niweczy wszelkie wysiłki takich i im podobnych redukcyjnych podejść do zjawisk w przestrzeni moralnej.
K_U03: sformułować złożone i nietypowe problemy etyczne oraz wykazać się kreatywnością podejmując próbę ich rozwiązania oraz właściwie dobierać strategie argumentacyjne;
K_U05: samodzielnie prowadzić debatę oraz zaprezentować wyniki własnej pracy badawczej;
K_U07: dostosowywać język wypowiedzi, sposób prezentacji i argumentację do różnych grup odbiorców oraz kulturalnie i merytorycznie odpowiadać na argumenty.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Kompetencje społeczne
Studentka/student jest gotów do:
K_K01: z krytycznym dystansem odnosić się zarówno do już zdobytej wiedzy, jak i pozyskiwanych, nowych informacji, ubogacenia swojego charakteru moralnego, dokonując implementacji wiedzy i umiejętności do wymiaru indywidualnego; tym samym jawienia się samemu sobie jako podmiot ułomny, ale przez to zdolny do samoprzekraczania i samoprzezwyciężania.
K_K02: zrewidować swoje dotychczasowe zdanie lub uwzględnić racje nowego stanowiska pod wpływem wiarygodnych informacji oraz przekonujących argumentów; zaś wchodząc w posiadanie tej samowiedzy twórczo rozwijać zdolność słusznej samokrytyki, zwłaszcza na forum kolektywu
Teaching methods
(in Polish) Dyskusja, analiza tekstów i materiałów multimedialnych.
Exploratory teaching methods
- round table
- seminar
- seminar
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: